Στον σύγχρονο κόσμο της λιανικής, η έννοια του "phygital" έχει αποκτήσει ιδιαίτερη σημασία. Πρόκειται για τη συνδυασμένη χρήση φυσικών και ψηφιακών τεχνολογιών, με στόχο τη βελτιστοποίηση της εμπειρίας του καταναλωτή και την αύξηση της αποτελεσματικότητας των επιχειρήσεων. Στο πλαίσιο αυτό, το digital marketing και η ενσωμάτωση ψηφιακών τεχνολογιών στα φυσικά καταστήματα παίζουν καθοριστικό ρόλο.
Το phygital προσφέρει μια ολοκληρωμένη εμπειρία στον καταναλωτή, συνδυάζοντας τα καλύτερα στοιχεία τόσο του φυσικού όσο και του ψηφιακού κόσμου. Οι καταναλωτές μπορούν να απολαύσουν τη φυσική αλληλεπίδραση και την άμεση εξυπηρέτηση που προσφέρει ένα κατάστημα, ενώ ταυτόχρονα επωφελούνται από τις ευκολίες και τις δυνατότητες που παρέχουν οι ψηφιακές τεχνολογίες. Αυτό το υβριδικό μοντέλο επιτρέπει στις επιχειρήσεις να προσεγγίσουν ένα ευρύτερο κοινό και να προσφέρουν μια εξατομικευμένη εμπειρία, η οποία είναι απαραίτητη στον σημερινό ανταγωνιστικό κόσμο της λιανικής.
Περισσότερα: Το phygital και οι ψηφιακές τεχνολογίες στη λιανική
Διαβάζοντας, πριν από λίγες ημέρες, τα ρεπορτάζ στον διεθνή Τύπο (σωστότερα, στον e-Τύπο) σχετικά με τα όσα παρουσιάστηκαν στο εμβληματικό ετήσιο συνέδριο Google I/O, ασυναίσθητα ο νους μου πήγε κοντά 70 χρόνια πίσω, στον στίχο που αξιοποιήθηκε στον τίτλο – με μια μικρή αναγκαία προσαρμογή, για να είμαστε ειλικρινείς: ‘αλλάξαν’ οι καιροί, λέει το πρωτότυπο. Κάτι τέτοιο δεν έχει γίνει ακόμα, στη συγκεκριμένη περίπτωση, αλλά μάλλον δεν θα αργήσει, όπως όλα δείχνουν… Ποια είναι, λοιπόν, η κοσμογονική αλλαγή, που ανακοινώθηκε από την Google;
Η ενσωμάτωση της Τεχνητής Νοημοσύνης στο Search, βεβαίως, και μη μου πείτε πως δεν την περιμένατε αυτή την εξέλιξη… Εκεί, λοιπόν, που ως τώρα βάζαμε λέξεις – κλειδιά στο παγκοσμίως δημοφιλέστερο ‘ψαχτήρι’ για να μας βρει αυτό που ζητούσαμε ή κάτι σχετικό με αυτό τέλος πάντων, στο εξής (ξεκινώντας από τις ΗΠΑ) θα ρωτάμε αυτό που θέλουμε με φυσική γλώσσα, θα ενεργοποιείται ο ενσωματωμένος ψηφιακός βοηθός και θα λαμβάνουμε αμέσως απάντηση στο ερώτημά μας – ή, τουλάχιστον κάτι κοντινό σ’ ό,τι ζητάμε, αφού κανείς δεν μπορεί να εγγυηθεί την ορθότητα της απάντησης, γι’ αυτό καλό είναι να διπλο-ελέγχουμε ότι μας λέει το σύστημα κάθε φορά, από πλευράς πηγών.
Οι neobanks, δηλαδή οι ψηφιακές τράπεζες χωρίς φυσικά καταστήματα, αποτελούν σήμερα έναν από τους πιο δυναμικούς παράγοντες αλλαγής στον τραπεζικό και επιχειρηματικό τομέα. Η ταχεία υιοθέτηση ψηφιακών λύσεων και η έμφαση στην καινοτομία, έχουν οδηγήσει σε μια νέα εποχή για τις επιχειρήσεις, προσφέροντας υπηρεσίες που ξεπερνούν κατά πολύ τα παραδοσιακά τραπεζικά πρότυπα.
Στην Ελλάδα το βλέπουμε με τη Revolut, οι αριθμοί της οποίας έχουν κυριολεκτικά «εκτοξευτεί» αλλά και με νέους «παίκτες» όπως η Snappi, η οποία έρχεται πολύ σύντομα και θέλει και αυτή να δημιουργήσει τη δική της κοινότητα, προσφέροντας μία διαφορετική εμπειρία.
‘Δύσκολοι καιροί για Big Tech’, γράφαμε μόλις δυο εβδομάδες νωρίτερα, σ’ αυτήν εδώ τη στήλη κι από τότε το ‘μετεωρολογικό δελτίο’ έγινε ακόμα χειρότερο, με σημαντικές ανατροπές στα όσα γνωρίζαμε ως τώρα να βρίσκονται πλέον επί θύραις… Βλέπετε, τα μεγάλα καράβια έχουν να αντιμετωπίσουν και μεγάλες φουρτούνες, όπως λέει και ο τίτλος.
Κι ίσως αυτή η ‘διόρθωση’ στην πορεία τους, που τώρα προετοιμάζεται, να ήταν η αναμενόμενη εξέλιξη της ως σήμερα διαδρομής και ‘διαγωγής’ τους στην αγορά, τόσο απέναντι στους συν-ανταγωνιστές τους (οι συνέργειες και οι αντιπαλότητες διαδέχονται η μία την άλλη, ανάλογα με την περίσταση, όπως είναι γνωστό), όσο και απέναντι στους καταναλωτές – χρήστες των προϊόντων και των υπηρεσιών τους, ανά τον κόσμο.
Είχε καιρό να κάνει ο GR.EC.A μία έρευνα για τις συνήθειες των Ελλήνων καταναλωτών στο ηλεκτρονικό εμπόριο. Και τα αποτελέσματα που βγήκαν θα έλεγα πως είναι άκρως ενδιαφέροντα. Κυρίως, επειδή δείχνουν ότι, πλέον, τόσο οι καταναλωτές όσο και τα καταστήματα έχουν ωριμάσει.
Όσον αφορά στους καταναλωτές, τα αποτελέσματα δείχνουν ότι η χαμηλή τιμή δεν είναι από μόνη της αρκετή - ένα ζήτημα που αυτή εδώ η στήλη έχει αναδείξει ουκ ολίγες φορές. Συγκεκριμένα, το 55% των καταναλωτών δηλώνει πως δεν θα αγόραζε από ένα κατάστημα που δεν εμπνέει εμπιστοσύνη, ακόμα και αν είχε χαμηλότερες τιμές. Στα απαραίτητα στοιχεία περιλαμβάνονται οι σαφείς όροι, η τηλεφωνική υποστήριξη, η δυνατότητα επιστροφής και οι ασφαλείς πληρωμές.
Ο οικοδεσπότης σας -κι αυτό δεν είναι κάτι μυστικό…- πηγαίνει, στο πλαίσιο της εργασίας του, σε πολλά, πάρα πολλά συνέδρια και παρουσιάσεις, σχεδόν σε καθημερινή βάση. Ε, λοιπόν, πολύ σπάνια σε όλα αυτά δεν θα γίνει κάποια αναφορά όχι μόνο στην Τεχνητή Νοημοσύνη και τις τεράστιες δυνατότητες που θέτει στη διάθεσή μας (αυτό είναι ‘σιγουράκι’ πλέον), αλλά και στο γεγονός ότι μπήκαμε επίσης στην εποχή του Agentic AI.
Στην Ελλάδα, βεβαίως, αυτή η ‘είσοδος’ είναι περισσότερο θεωρητική, παρά πρακτική, αφού είναι ελάχιστες οι επιχειρήσεις και οι οργανισμοί που έχουν κάνει τα πρώτα βήματα στη νέα εποχή των ‘πρακτόρων’, δοκιμάζοντας διάφορες λύσεις στην πράξη.
Έχει γίνει πολύς λόγος για την τεχνητή νοημοσύνη, ή απλά "ΑΙ", για να συνεννοούμαστε! Και έχει γίνει τόσος λόγος, που αρχίζεις να αναρωτιέσαι αν έχει νόημα όλος αυτός ο χαμός. Η πραγματικότητα είναι πως έχει. Aπλά πολλές φορές υπερβάλλουμε κιόλας.
Το αναφέρω αυτό, γιατί μερικές φορές διαβάζεις κάτι και σου κεντρίζει την προσοχή. Αυτή τη φορά ήταν μία ανακοίνωση της Visa για ένα νέο προϊόν. Και όπως αναφέρεται στη σχετική ανακοίνωση, «το Visa Intelligent Commerce, που παρουσιάστηκε στην εκδήλωση Global Product Drop της Visa, επιτρέπει στην Τεχνητή Νοημοσύνη να εντοπίζει προϊόντα και να πραγματοποιεί αγορές. Πρόκειται για μια νέα πρωτοποριακή πρωτοβουλία που ανοίγει το δίκτυο πληρωμών της Visa σε προγραμματιστές και μηχανικούς, οι οποίοι δημιουργούν τους πρώτους AI agents (ψηφιακούς βοηθούς που αξιοποιούν την Τεχνητή Νοημοσύνη) που μετασχηματίζουν το εμπόριο».
Οι ημέρες των ‘ερώτων’, πριν από λίγους μόλις μήνες, όταν όλοι οι ηγέτες των αμερικανικών BigTech παρακολουθούσαν με επίσημο ένδυμα και πλατιά χαμόγελα καθισμένοι στο ‘πρώτο τραπέζι πίστα’ τις εορταστικές εκδηλώσεις (τις οποίες χρηματοδότησαν οι ίδιοι, μάλιστα, μαζί με πολλούς άλλους μεγιστάνες) για την ορκωμοσία του Ντόναλντ Τραμπ, φαντάζουν σήμερα πολύ μακρινές.
Μέσα σε 100 ημέρες, τα όνειρα για συνέχιση της επιτυχίας τους στις διεθνείς αγορές μετατράπηκαν σε εφιάλτη, καθώς ο νέος (και παλαιότερος, βέβαια) πρόεδρος κήρυξε εμπορικό πόλεμο ουσιαστικά σ’ όλο τον υπόλοιπο κόσμο με στόχο την υλοποίηση του δικού του προεκλογικού συνθήματος: Make America Great Again.
Για όσους παρακολουθούν το χώρο του λιανεμπορίου, η αξιοποίηση των ψηφιακών τεχνολογιών σε αυτόν, το αποκαλούμενο και retail tech, δεν είναι κάτι κάτι καινούριο. Όμως, πλέον, το ενδιαφέρον στοιχείο είναι ότι αφορά τόσο το φυσικό όσο και το ψηφιακό κομμάτι των επιχειρήσεων του λιανικού εμπορίου. Και μάλιστα, εμπλέκεται πλέον σε αυτό που αποκαλείται omnichannel εμπειρία.
Μία από τις σημαντικότερες συνεισφορές του retail tech είναι η δυνατότητα παροχής εξατομικευμένης εμπειρίας στους πελάτες. Μέσω εργαλείων ανάλυσης δεδομένων (analytics) και τεχνητής νοημοσύνης (AI), οι επιχειρήσεις μπορούν να προβλέπουν τις προτιμήσεις των πελατών, να προσαρμόζουν τις προσφορές τους και να αυξάνουν την αφοσίωση των καταναλωτών.
Στον ψηφιακό κόσμο, στον οποίο ήδη έχουμε μπει για τα καλά αξιοποιώντας καθημερινά τις δυνατότητές του σε πλήθος τομείς, τα πάντα όλα βασίζονται στους κάθε λογής επεξεργαστές, τα chip στη γλώσσα της αγοράς, που αποτελούν το ‘μυαλό’ και την ‘καρδιά’ των ψηφιακών κυκλωμάτων.
Με αυτό σαν βάση, δεν θέλει μεγάλη σοφία για να καταλάβει ακόμα και ο πιο αδαής περί τα γεωπολιτικά ότι εκείνος ο οποίος κατασκευάζει και διαθέτει σε ικανό απόθεμα τα αναγκαία chip κι επίσης κατέχει την ανάλογη τεχνογνωσία, ώστε να τα αξιοποιεί με τον καλύτερο δυνατό τρόπο σε ψηφιακές διατάξεις και εφαρμογές, θα βγαίνει κερδισμένος στη σκληρή διαμάχη και τον ανταγωνισμό για την κυριαρχία (βλέπε sovereignty) σ’ αυτόν τον ταλαίπωρο κόσμο.
Εγγραφή στο Newsletter
Θα λαμβάνετε κάθε εβδομάδα τα πιο hot άρθρα στο email σας!
Πρόσφατα άρθρα
Δημοφιλή άρθρα
Categories Menu
Site Menu
Διεύθυνση εταιρείας
Ευμολπιδών 23
118 54, Αθήνα
Γενικές πληροφορίες
info@verticom.gr
(+30) 210 924 55 77