
Ήταν μία εποχή που το ηλεκτρονικό εμπόριο ήταν το καινοτόμο επιχειρηματικό μοντέλο για τις εταιρείες του λιανικού εμπορίου. Τώρα είναι τόσο mainstream -όπως λένε και στο χωριό μου στη Ναύπακτο- που η ΕΥ σε τελευταία μελέτη της για το λιανεμπόριο δεν κάνει καν αναφορά στο eCommerce! Πολύ απλά γιατί το θεωρεί ήδη κομμάτι της στρατηγικής οποιασδήποτε εταιρείας λιανικής πώλησης.
Για να είμαστε ακριβείς, η μόνη αναφορά που κάνει είναι στον τομέα του ανασχεδιασμού φυσικών και ψηφιακών καταστημάτων, όπου επισημαίνει ότι το κλειδί είναι πλέον το omnicahhnel. «Πολλές επιχειρήσεις μετασχηματίζουν τα καταστήματά τους σε πολυλειτουργικά hubs: σημεία παραλαβής (click & collect), επισκευής προϊόντων ή ακόμη και σύνδεσης με την τοπική κοινότητα. Παράλληλα, σε κατηγορίες όπως τα σούπερ μάρκετ και τα φαρμακεία, οι retailers ενσωματώνουν υπηρεσίες υγείας, in-store clinics και wellness προγράμματα, ανταποκρινόμενοι σε πιο σύνθετες και εξελισσόμενες ανάγκες των καταναλωτών» αναφέρεται χαρακτηριστικά στη μελέτη.
Υπάρχουν, όμως, και άλλα σημεία που θα πρέπει να λάβουν υπόψιν τους όσες επιχειρήσεις δραστηριοποιούνται στο ηλεκτρονικό εμπόριο. Και μην ξεχνάμε ότι υπάρχουν αρκετές επιχειρήσεις που κυρίως πουλάνε online. Με την έμφαση να δίνεται στο B2C. Αλλά μήπως πρέπει να δουν και λίγο το κομμάτι του Β2Β; Γιατί βλέπουμε να υπάρχει μία τάση και προς τα εκεί, με όλο και περισσότερους εταιρικούς πελάτες να είναι διατεθειμένοι να κάνουν αγορές και από αποκλειστικά online καταστήματα.
Η μελέτη επισημαίνει διάφορες τάσεις, μία από τις πλέον ενδιαφέρουσες, είναι αυτή της χρήσης της τεχνολογίας ως μοχλό αποδοτικότητας και μετασχηματισμού. Ακούγεται τετριμμένο, αλλά πλέον πρέπει είναι απαραίτητη προϋπόθεση επιβίωσης η επένδυση σε τεχνολογικές υποδομές, συμπεριλαμβανομένου και του ΑΙ. Ακόμη και για μία μικρή επιχείρηση. Άλλωστε, δεν είναι απαραίτητο - επειδή ακούγεται λίγο βαρύγδουπο το ΑΙ - να είναι και μεγάλες οι επενδύσεις που απαιτούνται.
Μία άλλη τάση, είναι η ανάπτυξη νέων προτάσεων αξίας πέρα από το παραδοσιακό retail, ήτοι οι επιχειρήσεις του κλάδου επιδιώκουν να διευρύνουν το στρατηγικό τους αποτύπωμα, αξιοποιώντας υφιστάμενα κεφάλαια και επενδύοντας σε εντελώς νέους τομείς όπως η τεχνολογία, τα media, οι υπηρεσίες υγείας, τα ακίνητα και οι χρηματοοικονομικές υπηρεσίες.
Και τέλος, υπάρχει το θέμα των στρατηγικών συνεργασιών: «Καθώς το λιανεμπόριο μετασχηματίζεται, οι συνεργασίες αποκτούν καθοριστικό ρόλο στην υλοποίηση νέων επιχειρηματικών μοντέλων και στη βελτιστοποίηση των λειτουργιών. Πλατφόρμες delivery και νέοι τεχνολογικοί παίκτες αξιοποιούν την υφιστάμενη υποδομή τους - από logistics μέχρι data - για να επεκταθούν σε νέες κατηγορίες, όπως τα παντοπωλεία, μετατρέποντας τις αρχικές τους δραστηριότητες σε πολυδιάστατα επιχειρηματικά οικοσυστήματα» επισημαίνει η μελέτη που δείχνει ότι σε αυτό τον κλάδο τίποτα δεν μένει σταθερό. Αν και η αλήθεια είναι πως δύσκολα πλέον μπορεί να βρει κανείς κλάδο της οικονομίας όπου να μην υπάρχουν ραγδαίες αλλαγές συνεχώς.