Το smartphone γίνεται POS, αλλά το POS θα μπορούσαμε να πούμε ότι γίνεται smartphone. Ακούγεται περίεργο, αλλά αυτό μάλλον ισχύει!
Από τη μία πλευρά, υπάρχει η τάση χρήσης του smartphone ως μίας τερματικής συσκευής αποδοχής ανέπαφων ψηφιακών πληρωμών, η οποία αναμένεται να ενισχυθεί με το «άνοιγμα» και στην Ελλάδα από την Apple της δυνατότητας χρήσης του iPhone για αποδοχή συναλλαγών. Η κίνηση αυτή αναμένεται να αυξήσει το ενδιαφέρον των επιχειρήσεων αλλά και των ελεύθερων επαγγελματιών, να χρησιμοποιούν το smartphone τους (Android ή iPhone) αντί για ένα «κλασικό» POS τερματικό.
Εσείς γνωρίζετε τι σημαίνει vivere pericolosamente; Πρόκειται για μια ιταλική έκφραση που σημαίνει ‘ζω επικίνδυνα’ και χρησιμοποιείται συχνά για να περιγράψει έναν τρόπο ή μια στάση ζωής η οποία αγκαλιάζει την ανάληψη ρίσκου και μάλιστα ενθουσιωδώς.
Ο οικοδεσπότης σας κάπου την ξαναδιάβασε πρόσφατα κι αμέσως (άγνωσται αι βουλαί του μυαλού…) τη συνδύασε, χωρίς να υπάρχει ουσιαστικός λόγος και αφορμή, με αυτό που βιώνουμε σήμερα όσοι ξεκινάμε (ακροθιγώς, ο γράφων – το ομολογεί!) να αξιοποιούμε εφαρμογές Τεχνητής Νοημοσύνης, άλλοι από περιέργεια και άλλοι ως μέρος της καθημερινότητάς τους, πλέον, στη δουλειά και στο σπίτι.
H ECDM Expo 2025 αποτελεί παρελθόν αλλά, όπως κάθε χρόνο συμβαίνει, υπάρχουν διάφορα θέματα που συζητήθηκαν και είναι άξια προσοχής! Έχοντας φέτος και την προσθήκη της RetailTech Expo, είναι μάλλον προφανές ότι συζητήθηκε εκτενώς το πόσο το ΑΙ επηρεάζει τον τρόπο λειτουργίας των φυσικών καταστημάτων αλλά και το χώρο του digital marketing - μεταξύ άλλων.
Κανείς ομιλητής στα συνέδρια της διοργάνωσης δεν αμφισβήτησε ότι η τεχνητή νοημοσύνη και δη το GenAI δεν θα αλλάξει άρδην τον τρόπο λειτουργίας των επιχειρήσεων στο λιανεμπόριο. Εκεί που υπήρξε μία διαφωνία, ήταν στο κατά πόσον το ΑΙ θα αλλάξει άρδην το εργασιακό περιβάλλον. Για την ακρίβεια, υπήρξε άποψη ότι το ΑΙ θα καταργήσει θέσεις εργασίας όταν κάποιοι άλλοι ομιλητές επεσήμαναν ότι η τεχνητή νοημοσύνη θα οδηγήσει σε αναπροσδιορισμό του τρόπου εργασίας των ανθρώπων.
Την περασμένη εβδομάδα, ο οικοδεσπότης σας πέρασε τρεις ‘γεμάτες’ ημέρες στο Ζάππειο (πού αλλού; για δείτε τις ημερομηνίες) άλλοτε παρακολουθώντας, άλλοτε συντονίζοντας, άλλοτε μιλώντας, αλλά συνεχώς αποθησαυρίζοντας εξαιρετικά ενδιαφέρουσες ειδήσεις και εμπειρίες, στο πλαίσιο της φετινής ECDM & RetailTech Expo (+ Conference, βεβαίως – στις έξι συνεδριακές ενότητες φτάσαμε πλέον).
Στη διάρκειά τους είχε την ευκαιρία να ακούσει πολλές δεκάδες ομιλητές, Έλληνες και ξένους, που μοιράστηκαν με τους εκατοντάδες συνέδρους τη γνώση και τις απόψεις τους για πλήθος θέματα, τα οποία μπορούν (χοντρικά, καθώς οι επικαλύψεις δεν είναι λίγες), να καταταχθούν σε δυο μεγάλα και γενικευμένα οικοσυστήματα, αυτά του εμπορίου και του marketing.
Στον σύγχρονο κόσμο της λιανικής, η έννοια του "phygital" έχει αποκτήσει ιδιαίτερη σημασία. Πρόκειται για τη συνδυασμένη χρήση φυσικών και ψηφιακών τεχνολογιών, με στόχο τη βελτιστοποίηση της εμπειρίας του καταναλωτή και την αύξηση της αποτελεσματικότητας των επιχειρήσεων. Στο πλαίσιο αυτό, το digital marketing και η ενσωμάτωση ψηφιακών τεχνολογιών στα φυσικά καταστήματα παίζουν καθοριστικό ρόλο.
Το phygital προσφέρει μια ολοκληρωμένη εμπειρία στον καταναλωτή, συνδυάζοντας τα καλύτερα στοιχεία τόσο του φυσικού όσο και του ψηφιακού κόσμου. Οι καταναλωτές μπορούν να απολαύσουν τη φυσική αλληλεπίδραση και την άμεση εξυπηρέτηση που προσφέρει ένα κατάστημα, ενώ ταυτόχρονα επωφελούνται από τις ευκολίες και τις δυνατότητες που παρέχουν οι ψηφιακές τεχνολογίες. Αυτό το υβριδικό μοντέλο επιτρέπει στις επιχειρήσεις να προσεγγίσουν ένα ευρύτερο κοινό και να προσφέρουν μια εξατομικευμένη εμπειρία, η οποία είναι απαραίτητη στον σημερινό ανταγωνιστικό κόσμο της λιανικής.
Περισσότερα: Το phygital και οι ψηφιακές τεχνολογίες στη λιανική
Διαβάζοντας, πριν από λίγες ημέρες, τα ρεπορτάζ στον διεθνή Τύπο (σωστότερα, στον e-Τύπο) σχετικά με τα όσα παρουσιάστηκαν στο εμβληματικό ετήσιο συνέδριο Google I/O, ασυναίσθητα ο νους μου πήγε κοντά 70 χρόνια πίσω, στον στίχο που αξιοποιήθηκε στον τίτλο – με μια μικρή αναγκαία προσαρμογή, για να είμαστε ειλικρινείς: ‘αλλάξαν’ οι καιροί, λέει το πρωτότυπο. Κάτι τέτοιο δεν έχει γίνει ακόμα, στη συγκεκριμένη περίπτωση, αλλά μάλλον δεν θα αργήσει, όπως όλα δείχνουν… Ποια είναι, λοιπόν, η κοσμογονική αλλαγή, που ανακοινώθηκε από την Google;
Η ενσωμάτωση της Τεχνητής Νοημοσύνης στο Search, βεβαίως, και μη μου πείτε πως δεν την περιμένατε αυτή την εξέλιξη… Εκεί, λοιπόν, που ως τώρα βάζαμε λέξεις – κλειδιά στο παγκοσμίως δημοφιλέστερο ‘ψαχτήρι’ για να μας βρει αυτό που ζητούσαμε ή κάτι σχετικό με αυτό τέλος πάντων, στο εξής (ξεκινώντας από τις ΗΠΑ) θα ρωτάμε αυτό που θέλουμε με φυσική γλώσσα, θα ενεργοποιείται ο ενσωματωμένος ψηφιακός βοηθός και θα λαμβάνουμε αμέσως απάντηση στο ερώτημά μας – ή, τουλάχιστον κάτι κοντινό σ’ ό,τι ζητάμε, αφού κανείς δεν μπορεί να εγγυηθεί την ορθότητα της απάντησης, γι’ αυτό καλό είναι να διπλο-ελέγχουμε ότι μας λέει το σύστημα κάθε φορά, από πλευράς πηγών.
Οι neobanks, δηλαδή οι ψηφιακές τράπεζες χωρίς φυσικά καταστήματα, αποτελούν σήμερα έναν από τους πιο δυναμικούς παράγοντες αλλαγής στον τραπεζικό και επιχειρηματικό τομέα. Η ταχεία υιοθέτηση ψηφιακών λύσεων και η έμφαση στην καινοτομία, έχουν οδηγήσει σε μια νέα εποχή για τις επιχειρήσεις, προσφέροντας υπηρεσίες που ξεπερνούν κατά πολύ τα παραδοσιακά τραπεζικά πρότυπα.
Στην Ελλάδα το βλέπουμε με τη Revolut, οι αριθμοί της οποίας έχουν κυριολεκτικά «εκτοξευτεί» αλλά και με νέους «παίκτες» όπως η Snappi, η οποία έρχεται πολύ σύντομα και θέλει και αυτή να δημιουργήσει τη δική της κοινότητα, προσφέροντας μία διαφορετική εμπειρία.
‘Δύσκολοι καιροί για Big Tech’, γράφαμε μόλις δυο εβδομάδες νωρίτερα, σ’ αυτήν εδώ τη στήλη κι από τότε το ‘μετεωρολογικό δελτίο’ έγινε ακόμα χειρότερο, με σημαντικές ανατροπές στα όσα γνωρίζαμε ως τώρα να βρίσκονται πλέον επί θύραις… Βλέπετε, τα μεγάλα καράβια έχουν να αντιμετωπίσουν και μεγάλες φουρτούνες, όπως λέει και ο τίτλος.
Κι ίσως αυτή η ‘διόρθωση’ στην πορεία τους, που τώρα προετοιμάζεται, να ήταν η αναμενόμενη εξέλιξη της ως σήμερα διαδρομής και ‘διαγωγής’ τους στην αγορά, τόσο απέναντι στους συν-ανταγωνιστές τους (οι συνέργειες και οι αντιπαλότητες διαδέχονται η μία την άλλη, ανάλογα με την περίσταση, όπως είναι γνωστό), όσο και απέναντι στους καταναλωτές – χρήστες των προϊόντων και των υπηρεσιών τους, ανά τον κόσμο.
Είχε καιρό να κάνει ο GR.EC.A μία έρευνα για τις συνήθειες των Ελλήνων καταναλωτών στο ηλεκτρονικό εμπόριο. Και τα αποτελέσματα που βγήκαν θα έλεγα πως είναι άκρως ενδιαφέροντα. Κυρίως, επειδή δείχνουν ότι, πλέον, τόσο οι καταναλωτές όσο και τα καταστήματα έχουν ωριμάσει.
Όσον αφορά στους καταναλωτές, τα αποτελέσματα δείχνουν ότι η χαμηλή τιμή δεν είναι από μόνη της αρκετή - ένα ζήτημα που αυτή εδώ η στήλη έχει αναδείξει ουκ ολίγες φορές. Συγκεκριμένα, το 55% των καταναλωτών δηλώνει πως δεν θα αγόραζε από ένα κατάστημα που δεν εμπνέει εμπιστοσύνη, ακόμα και αν είχε χαμηλότερες τιμές. Στα απαραίτητα στοιχεία περιλαμβάνονται οι σαφείς όροι, η τηλεφωνική υποστήριξη, η δυνατότητα επιστροφής και οι ασφαλείς πληρωμές.
Ο οικοδεσπότης σας -κι αυτό δεν είναι κάτι μυστικό…- πηγαίνει, στο πλαίσιο της εργασίας του, σε πολλά, πάρα πολλά συνέδρια και παρουσιάσεις, σχεδόν σε καθημερινή βάση. Ε, λοιπόν, πολύ σπάνια σε όλα αυτά δεν θα γίνει κάποια αναφορά όχι μόνο στην Τεχνητή Νοημοσύνη και τις τεράστιες δυνατότητες που θέτει στη διάθεσή μας (αυτό είναι ‘σιγουράκι’ πλέον), αλλά και στο γεγονός ότι μπήκαμε επίσης στην εποχή του Agentic AI.
Στην Ελλάδα, βεβαίως, αυτή η ‘είσοδος’ είναι περισσότερο θεωρητική, παρά πρακτική, αφού είναι ελάχιστες οι επιχειρήσεις και οι οργανισμοί που έχουν κάνει τα πρώτα βήματα στη νέα εποχή των ‘πρακτόρων’, δοκιμάζοντας διάφορες λύσεις στην πράξη.
Εγγραφή στο Newsletter
Θα λαμβάνετε κάθε εβδομάδα τα πιο hot άρθρα στο email σας!
Πρόσφατα άρθρα

Δημοφιλή άρθρα
Categories Menu
Site Menu
Διεύθυνση εταιρείας
Ευμολπιδών 23
118 54, Αθήνα
Γενικές πληροφορίες
info@verticom.gr
(+30) 210 924 55 77