
Ένα από τα πλέον ενδιαφέροντα χαρακτηριστικά του ηλεκτρονικού εμπορίου είναι ότι οι καταναλωτές -και στην Ελλάδα- αρέσκονται να χρησιμοποιούν εναλλακτικούς τρόπους πληρωμών. Δηλαδή, η κάρτα είναι μεν το πιο δημοφιλές μέσο αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι δε χρησιμοποιούνται και άλλες μέθοδοι, με το PayPal, για παράδειγμα, να αξιοποιείται πιο συχνά από ότι θα περίμενε κανείς.
Αν δει κάποιος την τελευταία ετήσια έκθεση ηλεκτρονικού εμπορίου της Nexi Ελλάδος για το 2024, θα καταλάβει τι εννοώ. Γιατί ναι μεν οι χρεωστικές κάρτες είναι στην πρώτη θέση όσον αφορά τη μέθοδο πληρωμών που χρησιμοποιείται με 57% αλλά στη δεύτερη θέση είναι το PayPal με 49%. Και για να είμαι ειλικρινής εντυπωσιάστηκα από το πόσο δημοφιλές είναι το PayPal στην Ελλάδα. Όσον αφορά στην άνοδο που εντοπίζει η έρευνα στη χρήση των ψηφιακών πορτοφολιών (Apple Pay, Google Pay) μάλλον είναι αναμενόμενη, δεδομένου ότι ο καταναλωτής -όπως και με το PayPal- αναζητεί μεγαλύτερη ευκολία.
Το PayPal και τα ψηφιακά πορτοφόλια προσφέρουν μεγάλη ευκολία, καθώς δεν χρειάζεται να χρησιμοποιήσεις την κάρτα σου για να πληρώσεις online, αλλά κάνεις τις αγορές πολύ εύκολα από το smartphone σου, με τη χρήση των βιομετρικών σου. Εκτιμώ ότι σε επόμενες έρευνες θα δούμε άνοδο και στο κομμάτι των πληρωμών με IRIS, με τη χρήση QR codes. Και γενικότερα θα δούμε περισσότερες επιλογές για την διεκπεραίωση των online συναλλαγών μας.
Αυτό είναι κάτι που το βλέπουν οι εταιρείες -και δη οι τράπεζες και οι neobanks- που δραστηριοποιούνται στο χώρο των πληρωμών. Δείτε λίγο τις κινήσεις της Revolut, η οποία ξεκίνησε συνεργασία με το Skroutz (σ.σ. έχει ήδη και με το Public) και ετοιμάζεται να ενισχύσει περαιτέρω τη θέση της στο χώρο των λύσεων για επιχειρήσεις. Δείτε λίγο πως θα επιδιώξει να κινηθεί η Snappi, αλλά και τι έχουμε δει από εφαρμογές όπως το Payzy της Cosmote Telekom. Και θα δείτε ότι πολλά αλλάζουν.
Πρακτικά, η εποχή που για κάθε συναλλαγή έπρεπε να περνάμε χειροκίνητα τα στοιχεία της κάρτας μας έχει περάσει ανεπιστρεπτί. Πλέον, το σύνηθες είναι στα marketplaces και στα online καταστήματα που χρησιμοποιούμε περισσότερο να αποθηκεύουμε την κάρτα μας για να μπορούμε να πληρώνουμε με μεγαλύτερη ευκολία.
Αλλά στο μέλλον, θα δούμε τα ψηφιακά πορτοφόλια να ενισχύουν πολύ περισσότερο τη θέση τους, όπως θα δούμε και τους καταναλωτές να αναζητούν και άλλες εναλλακτικές μεθόδους πληρωμών. Όμως, εκτιμώ ότι πολύ δύσκολα θα υπάρχει μόνο ένας τρόπος για τη διεκπεραίωση των online συναλλαγών. Πάντα θα υπάρχουν επιλογές.