
Οι μελέτες και οι έρευνες έχουν τη δική τους χρησιμότητα. Πολλές φορές δίνουν τροφή για σκέψη και αυτό ακριβώς μου συνέβη όταν διάβαζα την πρόσφατα δημοσιευμένη μελέτη του Retail Innovation Hub.
Περιέχει πολλά και ενδιαφέροντα θέματα, ενώ ασχολείται αρκετά με την τεχνητή νοημοσύνη και το πως μπορεί να δώσει απαντήσεις σε ορισμένες από τις σημαντικότερες προκλήσεις του λιανεμπορίου. Είτε μιλάμε για online πωλήσεις, είτε για αγορές σε φυσικά σημεία.
Προφανώς, η τεχνητή νοημοσύνη αποτελεί το buzzword της εποχής μας. Άπαντες δηλώνουν ότι ασχολούνται μαζί της, ακόμη και αν πολλοί από τους «εμπλεκόμενους» δεν έχουν πλήρως καταλάβει ούτε καν τι εστί ΑΙ. Και ποιες είναι οι διαφορές του «απλού» ΑΙ από το GenAI. Αλλά όλοι το δηλώνουν για να μην αισθάνονται ότι είναι εκτός του ρεύματος.
Η προσωπική άποψη μου είναι ότι το ΑΙ είναι ήδη εδώ και χρησιμοποιείται εκτενώς ακόμη και αν δεν το αντιλαμβανόμαστε. Και αυτό που αλλάζει είναι πολύ απλά ότι οι αλγόριθμοι βελτιώνονται διαρκώς γιατί αξιοποιούνται περισσότερα και καλύτερα δεδομένα. Και προφανώς το ΑΙ μπορεί να δώσει σε σημαντικές προκλήσεις στο λιανεμπόριο.
Για παράδειγμα, οι αλλαγές στις συνήθειες των καταναλωτών απαιτούν μεγαλύτερη προσωποποίηση και καλύτερο επίπεδο εξυπηρέτησης. Το ΑΙ μπορεί να αυτοματοποιήσει διαδικασίες και να λάβει υπόψιν του τις προσωπικές επιλογές και συνήθειες του καταναλωτή.
Επίσης, το ΑΙ μπορεί να δώσει λύσεις στον τομέα της εφοδιαστικής αλυσίδας, η οποία έχει εξελιχθεί σε έναν τεράστιο πονοκέφαλο. Όπως, ακόμη, το ΑΙ χρησιμοποιείται μεν από τους κυβερνοεγκληματίες για πολύ πιο εξεζητημένες κυβερνοεπιθέσεις αλλά αντίστοιχα μπορεί να αξιοποιηθεί για τη βελτίωση του επιπέδου της κυβερνοπροστασίας.
Αυτό που χρήζει επισήμανσης είναι ότι ήδη υπάρχουν εταιρείες και startups που έχουν παρουσιάσει και διαθέτουν λύσεις που αξιοποιούν το ΑΙ προκειμένου να καλύψουν τις νέες ανάγκες που έχουν δημιουργηθεί. Αλλά αυτές οι λύσεις χρειάζονται μία διαφορετική προσέγγιση και αλλαγή νοοτροπίας από όσους τις εγκαθιστούν και τις χρησιμοποιούν. Και αυτό είναι η μεγαλύτερη πρόκληση όλων.
Όπως σημαντική πρόκληση αποτελεί και η διασφάλιση ότι τα δεδομένα που χρησιμοποιούνται είναι σε τέτοιο επίπεδο ώστε δεν δημιουργούνται «παρενέργειες» ή hallucinations. Γιατί σε αυτή την περίπτωση, το ΑΙ μπορεί να έχει τα εντελώς αντίθετα αποτελέσματα.