Το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο, το γνωστό σε όλους μας email, έχει εξελιχθεί τα τελευταία χρόνια σε βασική μέθοδο επικοινωνίας των επιχειρήσεων. Πλέον, είναι πιο πιθανό να χρησιμοποιήσει κάποιος πελάτης ή συνεργάτης το email για την πρώτη επικοινωνία με μία επιχείρηση, παρά το σταθερό ή το κινητό τηλέφωνο.
Υπό αυτό το πρίσμα, η μορφή της ηλεκτρονικής διεύθυνσης αποτελεί βασικό κομμάτι της δημόσιας εικόνας μίας επιχείρησης. Αποτελούν κομμάτι του branding της επιχείρησης. Και γι’ αυτό θα πρέπει και οι επιχειρήσεις να δίνουν έμφαση στο πως διαμορφώνεται το email που εκχωρούν στα στελέχη και στους εργαζόμενους τους.
Ένα πρώτο σημείο που χρήζει προσοχής, είναι το domain name της επιχείρησης. Δηλαδή, το δεύτερο κομμάτι μίας email διεύθυνσης που αφορά την επωνυμία της επιχείρησης. Το domain name θα πρέπει να πλησιάζει όσο το δυνατόν περισσότερο την εμπορική επωνυμία που χρησιμοποιεί η επιχείρηση. Επίσης, σε περιπτώσεις που η επωνυμία είναι σχετικά δύσκολη όταν γράφεται με αγγλικούς χαρακτήρες, θα πρέπει η γραφή να είναι όσο το δυνατόν πιο εύκολο να τη θυμηθεί αυτός στον οποίο θα την πούμε. Φυσικά, το domain name πρέπει να είναι το ίδιο που χρησιμοποιείται και στην επίσημη ιστοσελίδα της επιχείρησης.
Εξίσου σημαντικό, είναι και το πρώτο μέρος της διεύθυνσης ενός email, το οποίο είναι αυτό που είναι ξεχωριστό για κάθε εργαζόμενο. Μία καλή συμβουλή, είναι να δείχνει ολόκληρο το όνομα του εργαζόμενου. Επειδή, όμως, σε πολλές περιπτώσεις μπορεί να είναι αρκετά μεγάλο, πολλές επιχειρήσεις προτιμούν να αναγράφουν μόνο το πρώτο γράμμα του ονόματος και ολόκληρο το επώνυμο στη συνέχεια. Καλύτερα είναι να μην χρησιμοποιούνται τελείες, ενώ σε πολλές περιπτώσεις η χρήση συντομογραφιών για ένα όνομα μπορεί να δημιουργήσει παρερμηνείες. Αν προτιμηθεί να αναφέρετε ολόκληρο το πρώτο όνομα του εργαζόμενου, είναι προτιμότερο να χρησιμοποιηθεί η μορφή που προτιμά ο ίδιος και όχι αυτή που αναγράφεται στην ταυτότητα. Για παράδειγμα, Γιώργος αντί για Γεώργιος.
Γενικότερα, η μορφή των εταιρικών email διευθύνσεων μπορεί να μοιάζει ως κάτι που δεν έχει ιδιαίτερη σημασία, αλλά στην πραγματικότητα είναι εξαιρετικά υψηλής σημασίας, όσον αφορά στη διαμόρφωση της εταιρικής εικόνας μίας επιχείρησης.
[social_share googleplus="no" linkedin="yes" whatsapp="no" viber="no"]
Σε πρόσφατη συζήτηση που είχα με πολύ σημαντικό καθηγητή -Έλληνα, που όμως ζει και διδάσκει στις ΗΠΑ- από τον χώρο της Επιστήμης Υπολογιστών σχετικά με ΑΙ, Μηχανική Μάθηση κλπ., ένα απ’ όσα μου είπε, μου έκανε ιδιαίτερη εντύπωση: ούτε λίγο – ούτε πολύ, μου τόνισε ότι «καλά που υπάρχει η Ευρώπη και κρατάει όσο μπορεί τις άμυνες στο θέμα της προστασίας των προσωπικών δεδομένων…». Έχοντας ιδία πείρα από τις αμερικανικές διαθέσεις (να μην πούμε για τις κινεζικές) στο ίδιο θέμα, θεώρησε υποχρέωσή του να εκθειάσει τους Ευρωπαίους για τον φιλικό προς τους χρήστες και τα ανθρώπινα δικαιώματα, ρόλο τους, όπως εκδηλώθηκε με την υιοθέτηση του GDPR και όχι μόνο.
Θα ‘θελα να τον είχα δίπλα μου, πάλι σήμερα, για να συζητήσουμε πάνω στις νέες, «ολόφρεσκες» πρωτοβουλίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής που, μετά τα προσωπικά δεδομένα, έχει πλέον βάλει στο στόχαστρό της και την Τεχνητή Νοημοσύνη, με όλα τα παρελκόμενά της. Ενθαρρυμένη από τη σχεδόν παγκόσμια επικράτηση του GDPR (αφού, στη σημερινή παγκοσμιοποιημένη οικονομία, οι επιχειρήσεις δεν νοείται να έχουν διαφορετικά μέτρα και σταθμά, όταν προσεγγίζουν τις εντός και εκτός ΕΕ αγορές), η Επιτροπή παρουσίασε τη Λευκή Βίβλο της για το ΑΙ, η οποία περιγράφει τα επόμενα βήματα τόσο για την ενίσχυση των θετικών δράσεων σ’ αυτόν τον χώρο με τις τεράστιες δυνατότητες, όσο και για την αποφυγή των όποιων αρνητικών, οι οποίες εν δυνάμει εγκυμονούν κινδύνους για όλους μας.
Παράλληλα, δόθηκε στη δημοσιότητα κι ένα πλάνο στρατηγικής, με στόχο τη δημιουργία μέσα στα επόμενα χρόνια «ενός κοινού χώρου ελεύθερης και ασφαλούς διακίνησης δεδομένων» στη «γηραιά ήπειρο». Ως ικανή και αναγκαία συνθήκη γι’ αυτή την εξέλιξη, η Επιτροπή θεωρεί -μεταξύ πολλών άλλων- την απόσυρση των σημερινών νομικών εμποδίων, τα οποία δεν επιτρέπουν -όπως γράφει στο πιο πρόσφατο τεύχος του κι ο πάντα έγκυρος «Economist»- τον διαμοιρασμό δεδομένων μεταξύ των επιχειρήσεων, επομένως και τις επενδύσεις σε υπηρεσίες cloud, οι οποίες διευκολύνουν τέτοιου είδους δράσεις.
Όλα αυτά μπαίνουν κάτω από την πολύ ευρύτερη ευρωπαϊκή ομπρέλα με τον γενικό τίτλο Digital Services Act, που περιγράφει τη νέα ψηφιακή στρατηγική της ηπείρου μας, και αναμένεται να δοθεί μέσα στους επόμενους μήνες στη δημοσιότητα. Προφανώς, όπως έγινε και με το GDPR, οι γίγαντες της ψηφιακής τεχνολογίας έχουν κάθε λόγο να είναι ανήσυχοι – μόλις πριν από λίγες ημέρες, ο CEO του Facebook, Μαρκ Ζάκερμπεργκ, επισκέφθηκε στις Βρυξέλλες την αρμόδια Επίτροπο Μαργκρέτε Βερστάγκερ, ίσως για να πάρει την κρυάδα από πρώτο χέρι, ενώ είχε προηγηθεί, πριν λίγες εβδομάδες και ο ομόλογός του των Alphabet / Google, Σουντάρ Πιτσάι… Και οι δυο φάνηκαν στις δηλώσεις τους να αποδέχονται κάποια μέτρα ελέγχου εκ μέρους των Βρυξελλών, κάτι που -πάντα κατά τον Economist- δείχνει εμμέσως πλην σαφώς πως η «πολιτική παράλυση» στην Ουάσιγκτον (που μάλλον άλλα την απασχολούν) έχει ολοφάνερα δώσει στην Ευρώπη την ευκαιρία να γίνει ο σημαντικότερος ρυθμιστικός παράγοντας παγκοσμίως σ’ ό,τι αφορά στην υψηλή τεχνολογία.
Προφανώς, με το ΑΙ τα πράγματα δεν θα είναι τόσο εύκολα, όσο με τα προσωπικά δεδομένα (που υποστηρίχθηκαν ευθύς εξαρχής από τη συντριπτική πλειοψηφία των -φοβισμένων- χρηστών) και μόνο για τον λόγο ότι οι ίδιες οι έννοιες γύρω από την Τεχνητή Νοημοσύνη δεν είναι ξεκάθαρες, αλλά ακόμα αρκούντως νεφελώδεις… Από την άλλη, ο ρόλος της Ευρώπης ως τρίτου, σχετικά ουδέτερου πόλου στον χώρο των Τεχνολογιών Πληροφορικής & Επικοινωνιών (οι άλλοι δύο είναι, προφανώς, οι ΗΠΑ και η Κίνα, που συνεχίζουν να αλληλοσπαράσσονται) ίσως της δώσει κάποιους πολύτιμους πόντους στον αγώνα δρόμου, όχι για την επικράτηση, αλλά τουλάχιστον για τη διατήρηση μιας κάποιας φωνής…
«Μα καλά, εσείς δεν φοβάστε τυχόν ‘αστοχίες’ της Τεχνητής Νοημοσύνης, όταν τόσο πολλά στοιχεία της καθημερινότητάς μας, ένα πλήθος από μηχανές θα εξαρτώνται, τα επόμενα χρόνια, από αυτήν;» ρώτησα, κλείνοντας τη συζήτησή μου με τον διακεκριμένο (Ελληνοαμερικανό πλέον) καθηγητή. «Βεβαίως φοβάμαι, αλλά πόσο χειρότερη μπορεί να είναι μια μηχανή από τον Τραμπ;» ήταν η απάντησή του, για να προσθέσει «η μηχανή τουλάχιστον προγραμματίζεται, εκείνος όχι»!
Είθε οι Ευρωπαίοι να βρουν εγκαίρως (κάποια, τουλάχιστον από) τα κουμπιά του, ελέγχοντας παράλληλα (και πάντα με την καλή έννοια) την αγορά με τα νομοθετικά τους πλαίσια…
[social_share googleplus="no" linkedin="yes" whatsapp="no" viber="no"]
Στην Ελλάδα έχουμε την τάση να θεωρούμε ότι σε σχέση με όλη την Ευρώπη είμαστε πολύ πίσω όσον αφορά στην αξιοποίηση των ψηφιακών τεχνολογιών. Πίσω, μπορεί να είμαστε, αλλά η προσωπική άποψη μου είναι πως δεν είμαστε τελικώς και τόσο πίσω. Και τα τελευταία χρόνια έχουμε κάνει σημαντικά άλματα.
Ένα παράδειγμα είναι το ηλεκτρονικό εμπόριο. Σίγουρα δεν έχουμε φθάσει τα επίπεδα της βόρειας Ευρώπης, αλλά μήπως σε αυτές τις χώρες οι αγορές μέσω Διαδικτύου αποτελούν και μία ανάγκη; Στην Ελλάδα, τα νούμερα δεν είναι καθόλου χαμηλά και εν προκειμένω, σύμφωνα με τη Focus Bari, περίπου το 60% των καταναλωτών έκανε τουλάχιστον μία online αγορά. Ποσοστό που «ανεβαίνει» στο 78% στις ηλικίες 18-34 ετών.
Και αν σε κάποιους αυτό το ποσοστό φαντάζει υψηλό, τότε η Ελληνική Στατιστική Αρχή στα πιο πρόσφατα σχετικά στοιχεία της αναφέρει πως κατά το α’ τρίμηνο του 2019 το 41,5% των Ελλήνων ηλικίας 16-74 ετών που έχουν κάνει χρήση του Διαδικτύου έχει κάνει και τουλάχιστον μία online αγορά. Αν σκεφτεί κανείς ότι το 2014 το αντίστοιχο ποσοστό ήταν στο 29,4%, τότε γίνεται κατανοητό ότι έχουμε κάνει σημαντικά βήματα προόδου στον συγκεκριμένο τομέα.
Φυσικά, πολλοί θα πουν ότι ένα μεγάλο κομμάτι των Ελλήνων καταναλωτών αγοράζει online υπηρεσίες, όπως, για παράδειγμα, κάθε μορφής εισιτήρια, ή παραγγέλνει ταξί και φαγητό. Αλλά και αυτές οι υπηρεσίες είναι κομμάτι του ηλεκτρονικού εμπορίου. Και αν συνηθίσεις την ευκολία, είναι πολύ απλό να περάσεις και στις αγορές φυσικών προϊόντων μέσω του Διαδικτύου.
Το μόνο σίγουρο, είναι πως το ηλεκτρονικό εμπόριο στην Ελλάδα δεν έχει πιάσει… ταβάνι. Το αντίθετο θα έλεγα. Τα επόμενα 2-3 χρόνια εκτιμώ ότι η ανάπτυξη θα είναι ταχεία για μία σειρά από λόγους.
Ο πρώτος είναι ότι οι Έλληνες έχουν αρχίσει να εξοικειώνονται όλο και περισσότερο με τη χρήση των καρτών. Επιπλέον, αισθάνονται πιο ασφαλείς όσον αφορά στο τι κάνουν στο Διαδίκτυο. Ακόμη, κατανοούν ότι υπάρχουν περιπτώσεις που μπορεί να βρουν πιο φθηνά κάποια προϊόντα online. Αν και όσον αφορά στο τελευταίο, απογοητεύονται όταν η εξυπηρέτηση και η παράδοση δεν είναι αυτά που έχει υποσχεθεί ο πωλητής.
Μία άλλη παράμετρος έχει να κάνει με την περιφέρεια και τους μεγαλύτερους σε ηλικία πολίτες. Στην περιφέρεια, το Διαδίκτυο είναι πλέον ιδιαίτερα δημοφιλές και όλο και περισσότεροι το χρησιμοποιούν και για αγορές προϊόντων που είναι δύσκολο να βρουν στα τοπικά καταστήματα. Ή είναι πιο ακριβά.
Όπως επίσης, θεωρώ ότι μία κατηγορία που έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον είναι οι πιο μεγάλες ηλικίες. Είναι χαρακτηριστικό, ότι σύμφωνα με τη Focus Bari, το 29% των Ελλήνων χρηστών του Διαδικτύου έκανε μία online αγορά κατά το τελευταίο τρίμηνο του 2019. Το ποσοστό φαντάζει ίσως μικρό αλλά αν το καλοσκεφτούμε είναι μεγάλο για μία γενιά που δεν θα έλεγε κανείς ότι έχει καλή σχέση με την τεχνολογία. Αλλά ότι αρχίζει να ασχολείται μαζί της, είναι ένα πολύ θετικό δείγμα.
[social_share googleplus="no" linkedin="yes" whatsapp="no" viber="no"]
Ένα από τα «σιγουράκια» των τελευταίων χρόνων, στον καθημερινό αγώνα των κάθε λογής επιχειρήσεων για τη διεκδίκηση της προτίμησης (και των χρημάτων) του χρήστη (ή καταναλωτή, αν προτιμάτε) είναι η μεγιστοποίηση και βελτιστοποίηση της εμπειρίας του. Το επιχείρημα ισχυρότατο: αν μείνει ευχαριστημένος από το προϊόν ή την υπηρεσία που του προσφέρω, προφανώς θα το θυμάται και θα επιστρέψει ξανά και ξανά, άρα εξασφαλισμένο το loyalty που, σε καιρούς δύσκολους, τείνει να εξελιχθεί στο «ιερό δισκοπότηρο» και το μέγα ζητούμενο στο εμπόριο. Χώρια που η θετική εμπειρία δίνει και την έξωθεν καλή μαρτυρία, γιατί «στόμα με στόμα» (ή by word of mouth, σε άπταιστα ελληνικά) το μήνυμα περνάει σε περισσότερους χρήστες. Το αποτέλεσμα; Αυτή η δωρεάν διαφήμιση είναι καλύτερη κι από την πραγματική, αφού η γνώμη προέρχεται από φίλο ή γνωστό, που κατά κανόνα τους εμπιστευόμαστε περισσότερο από τις διαφημίσεις. Εκεί, άλλωστε, στηρίζεται κι όλο το οικοδόμημα των influencers, που έχει στηθεί τα τελευταία χρόνια προς δόξα των διαφημιστικών εταιριών και των κάθε λογής agencies, οι οποίες «μανιπουλάρουν» καταστάσεις εκ των έσω…
Βελτιωμένη εμπειρία, όμως, σημαίνει αναγκαστικά και προσωποποίηση. Είναι προφανές πως πιο πολλές πιθανότητες υπάρχουν να μου αρέσει ένα προϊόν ή μια υπηρεσία που απευθύνεται σ’ εμένα, από μια επιχείρηση (να πούμε ένα e-shop;) που ξέρει ή μαντεύει, βάσει της ως τώρα αγοραστικής συμπεριφοράς μου τις προτιμήσεις μου, κι έχει να προτείνει κάποιες συγκεκριμένες λύσεις για τις ανάγκες μου, απ’ ό,τι κάτι που θα βγει από ψάξιμο σε ατέλειωτες λίστες και σελίδες επί σελίδων.
Αυτό επισημαίνουν, άλλωστε και οι έρευνες, όπως η πρόσφατη της Google και της Boston Consulting Group, που δείχνει (για την αμερικάνικη αγορά, φυσικά, αλλά καλομελέτα κι έρχεται στα καθ’ ημάς) ότι στα περίπου 400 δισ. δολάρια που «παίζονται», τουλάχιστον το 15% θα πάει στις επιχειρήσεις οι οποίες έχουν και αξιοποιούν μηχανισμούς προσωπικοποίησης στη διασφάλιση της πελατείας τους. Στην έρευνα συμμετείχαν 300 στελέχη από την αγορά λιανικής αλλά και 2.000 καταναλωτές, με αντικείμενο τον προσδιορισμό του επιχειρηματικού αντικτύπου της προσωπικοποίησης σε σχέση με τις επενδυτικές ευκαιρίες, αλλά και τι θεωρούν οι χρήστες προσωποποιημένη εμπειρία.
Περισσότεροι από τους μισούς ερωτηθέντες, λοιπόν, δήλωσαν ότι θέλουν το περιεχόμενο που βλέπουν να έχει τέτοιο προσωπικό χαρακτήρα. Πολύ περισσότερο, δήλωσαν πρόθυμοι να δώσουν, ως αντάλλαγμα, όποιες προσωπικές πληροφορίες τους ζητηθούν! Όσο για το τι θεωρούν προσωποποιημένη πληροφόρηση, η απάντηση (σε άλλη έρευνα της Google, με την Ipsos αυτή τη φορά) είναι οτιδήποτε μπορεί να τους γλυτώσει χρόνο (το 80% επιλέγει λύσεις ‘τσακ-μπαμ’) και χρήμα (λέγε έκπτωση) και βέβαια (τρίτο στη σειρά…) προτείνει το σωστότερο προϊόν ή υπηρεσία για τις ανάγκες τους. Μάλιστα, στην πλειοψηφία τους παραδέχονται πως είναι πολύ πιθανότερο (2x) να γεμίσουν περισσότερο το «καλάθι» τους και να ξοδέψουν (το 40% των ερωτηθέντων) περισσότερα χρήματα, αν οι εμπειρίες τους σε ένα e-shop είναι κατά κάποιο τρόπο προσωποποιημένες.
Το «έχουν» οι λιανοπωλητές; Η BCG τονίζει πως απέχουν (οι Αμερικανοί – σκεφτείτε εμείς) παρασάγγας από αυτόν τον στόχο, κάτι που παραδέχονται και οι ίδιοι άλλωστε: στη σχετική ερώτηση, το 85% απάντησαν πως δεν είναι ικανοποιημένοι από τους μηχανισμούς προσωπικοποίησης που χρησιμοποιούν. Από πού ξεκινάμε, λοιπόν; Η χρησιμότατη έρευνα δίνει τρεις αφετηρίες: προγράμματα πιστότητας με κίνητρα και ανταμοιβές, ειδικές προσφορές και wish lists (αμερικανιά μεν, αλλά το feedback συχνά μπορεί να δείξει τις ανάγκες της πελατείας σας). Ας τα έχουμε όλα αυτά υπόψιν…
ΥΓ. Άτιμε, κορωνοϊέ! Γράψτε άλλο ένα «θύμα» στα τόσα και τόσα (πολύ τραγικότερα, βεβαίως) που έχει προκαλέσει ως τώρα… Για πρώτη φορά στην ιστορία, το GSMA αποφάσισε να ακυρώσει το φετινό Mobile World Congress, λόγω της αυξημένης επικινδυνότητας που συνεπάγονται οι συγκεντρώσεις μεγάλου αριθμού ατόμων στους εκθεσιακούς και συνεδριακούς χώρους του, και κυρίως της μαζικής εξόδου σημαντικών εκθετών. Η Βαρκελώνη (διοργανωτές, ξενοδόχοι, μαγαζάτορες, μπαρίστες, οδηγοί ταξί και πλήθος άλλοι επαγγελματίες) «κλαίει με μαύρο δάκρυ»…
Τεράστιο σοκ για την τοπική οικονομία! Καλά τα γράφαμε εμείς πριν από μερικές εβδομάδες, για τα προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα και την παραγωγή, λόγω του ιού – τώρα, με την ακύρωση της έκθεσης (ούτε καν αναβολή – ‘θα τα πούμε το 2021’, λέει η επίσημη ανακοίνωση) μπήκε και το «κερασάκι στην τούρτα»… Ας έχουμε την υγειά μας, τουλάχιστον!
[social_share googleplus="no" linkedin="yes" whatsapp="no" viber="no"]
Την περασμένη εβδομάδα, δύο εκ των πιο γνωστών εταιρειών της παγκόσμιας αγοράς του Διαδικτύου έδειξαν ότι η Ελλάδα είναι μία χώρα που θέλουν να δώσουν λίγο παραπάνω προσοχή.
Η μία ήταν το eBay που πραγματοποίησε ένα αρκετά πρωτοποριακό πρόγραμμα εκπαίδευσης μικρομεσαίων επιχειρήσεων στην Αθήνα με τα στελέχη του να δηλώνουν πόσο τους ενδιαφέρει η ελληνική αγορά. Αν αναζητείτε το λόγο που το eBay ενδιαφέρεται είναι σχετικά απλός: οι Έλληνες πωλητές έχουν φθάσει τις 12 χιλιάδες, αριθμός αρκετά μεγάλος για τα δεδομένα της χώρας μας αλλά και του eBay, συν την άνοδο του ηλεκτρονικού εμπορίου στη χώρα μας.
Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της Focus Bari, το 60% των Ελλήνων ηλικίας 13-74 ετών πραγματοποίησε μία τουλάχιστον online αγορά μέσα στο τελευταίο εξάμηνο. Ποσοστό που στις ηλικίες 18-34 ετών ανεβαίνει στο 78%. Όπερ σημαίνει ότι κάτι κινείται δυναμικά στην Ελλάδα σε αυτό τον τομέα και υπάρχουν πολλές ευκαιρίες. Και αυτές βλέπει και το eBay.
Σημαντικές ευκαιρίες βλέπει και η Amazon Web Services, η δεύτερη εταιρεία που εκδήλωσε ενδιαφέρον. Τα στελέχη της θυγατρικής της Amazon ήρθαν Ελλάδα, υπέγραψαν μνημόνιο συνεργασίας με το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης για το δημόσιο τομέα και ανακοίνωσαν και την επέκταση της υποδομής τους. Δεν δημιουργούν γραφείο, αλλά σίγουρα ενδιαφέρονται για την ελληνική αγορά, καθώς βλέπουν να υπάρχει ζήτηση από τους πελάτες τους να ενισχύσουν την εδώ υποδομή τους. Και επίσης καταλαβαίνουν -και γι’ αυτό μιλούν με το υπουργείο- ότι ο ψηφιακός εκσυγχρονισμός του ελληνικού δημοσίου θα χρειαστεί σημαντικές cloud υποδομές. Πιθανότατα, το G-cloud θα πάει σε private cloud υποδομή αλλά αυτό δε σημαίνει ότι δεν υπάρχουν ευκαιρίες για εταιρείες όπως είναι η AWS.
Πέραν του δημοσίου, η AWS βλέπει την άνοδο που υπάρχει στη ζήτηση για cloud υπηρεσίες από τον ιδιωτικό τομέα. Η Ελλάδα μπορεί να καθυστέρησε λίγο σε σχέση με τη δυτική Ευρώπη, αλλά πλέον το cloud εξελίσσεται σε πρώτη επιλογή των επιχειρήσεων και ιδίως των πιο μικρών, που καταλαβαίνουν ότι πρέπει να ψηφιοποιηθούν αλλά δεν έχουν τη δυνατότητα για δικές τους υποδομές. Συν το γεγονός ότι δεν είναι και η πλέον κατάλληλη λύση το να έχεις δικές σου υποδομές.
Γενικότερα, πάντως, βλέπουμε τις πολυεθνικές εταιρείες του ψηφιακού κλάδου να κάνουν κινήσεις στην Ελλάδα. Να επενδύουν σε ανθρώπινο δυναμικό, να επεκτείνουν τις υποδομές τους και να κινούνται πιο δυναμικά. Γιατί πολύ απλά βλέπουν ευκαιρίες σε μία οικονομία που αργά αλλά σταθερά δείχνει να παίρνει τα πάνω της.
[social_share googleplus="no" linkedin="yes" whatsapp="no" viber="no"]
Κανείς δεν αμφιβάλλει, βεβαίως, ότι μπαίνουμε πλέον πλησίστιοι στην εποχή του 5G που η εμπορική αξιοποίησή του οσονούπω ξεκινάει (τι ξεκινάει; ήδη ξεκίνησε σε κάποιες χώρες, αν και όχι ακόμα σε ευρεία κλίμακα), με τα πιλοτικά να έχουν αποδείξει «του λόγου το ασφαλές»: τα επόμενα χρόνια οι ανατροπές θα είναι πολλές και τεράστιες, οι ευκαιρίες αμέτρητες και οι προκλήσεις άλλες τόσες, όπως συμβαίνει πάντα με κάθε τι καινούριο, που πρέπει να περάσει τις «παιδικές ασθένειές» του, πριν ενηλικιωθεί… Όμως, στην περίπτωση του 5G αυτή η ενηλικίωση είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα έρθει λίγο βεβιασμένα, καθώς ήδη «σπρώχνει» ο επόμενος, το 6G, αλλά γι’ αυτό περισσότερα στη συνέχεια…
Μέγα και «καυτό» θέμα, λοιπόν, με ανυπολόγιστο ακόμα οικονομικό και κοινωνικό αντίκτυπο, εξ ου και η πολιτική «διαχείριση» του θέματος που βλέπουμε σήμερα – κάτι που δεν είχε γίνει (σε τέτοιο βαθμό, τουλάχιστον) στις προηγούμενες γενιές της κινητής τηλεφωνίας. Προφανώς γιατί, καλά και άγια ήταν όσα μας προσέφεραν, αλλά δεν είχαν τον ανατρεπτικό χαρακτήρα αυτών που θα μας φέρει το 5G, το οποίο μπαίνει στη ζωή μας για να αλλάξει τους κανόνες του παιχνιδιού…
Κι αν οι προηγούμενες γενιές άνοιγαν «παράθυρα» σε νέες δυνατότητες, τούτο θα ανοίξει πόρτες διάπλατα, γκρεμίζοντας τείχη και στεγανά. Οι εκπληκτικές ταχύτητες που θα έχουμε στη διάθεσή μας, θα δώσουν λύσεις και εφαρμογές σε κάθε τομέα – Θα το κάψουμε, κυρ-Στέφανε! sky is the limit, στην πράξη…
Γι’ αυτό, άλλωστε, αν όχι στα καθ’ ημάς, αλλά σε μεγάλο βαθμό διεθνώς, έχουν να δουν πολλά τα μάτια μας στον χώρο των παρόχων. Ο κύκλος ανοίγει και ξαφνικά μπαίνουν να «χορέψουν» -όπως λένε οι ειδήμονες και προβλέπουν οι αναλυτές- φορείς που δεν θα τους έλεγες παραδοσιακούς. Μάλιστα, βλέπουν στη γυάλινη σφαίρα τους πως ως το 2025, θα έχουν μπει στο χορό τόσοι πολλοί, ώστε οι παραδοσιακοί πάροχοι να νιώθουν «καυτή την ανάσα τους στο σβέρκο τους», που λέγαν κάποιοι πρόγονοι.
Από πού θα προέρχονται αυτοί οι «εναλλακτικοί»; Από πολλές πλευρές, μας λένε: θα είναι «νέα πρόσωπα» (πχ. η Rakuten και η Reliance Jio), MVNO που θα κάνουν τα δικά τους «κουμάντα», ιδιώτες για εξυπηρέτηση των δικών του (και όχι μόνο;) αναγκών, τηλεπικοινωνιακοί χονδρέμποροι, ομάδες επιχειρήσεων που στήνουν το δικό τους δίκτυο, αλλά και δημοτικές επιχειρήσεις, οι οποίες θα προσπαθήσουν να καλύψουν (με το αζημίωτο ή μη) τις τοπικές τηλεπικοινωνιακές ανάγκες στην περιοχή ευθύνης τους.
Όλοι αυτοί, που θα μπουν σε διαφορετικές φάσεις του «χορού», αναμένεται να φέρουν τα πάνω – κάτω στην αγορά, καθώς θα προκαλέσουν την ανάλογη αναστάτωση τόσο σε εμπορικό επίπεδο, όσο και σε τεχνολογικό, καθώς οι μεν vendors θα πρέπει να διαμορφώσουν νέες πολιτικές πωλήσεων, οι δε μηχανικοί τηλεπικοινωνιών θα πρέπει να βρουν τρόπους ικανής και κυρίως αποτελεσματικής «συμβίωσης» του 5G με τις υπάρχουσες τεχνολογίες, τόσο σε εξωτερικούς, όσο κυρίως σε εσωτερικούς χώρους, σε συνδυασμό με το πανταχού παρόν Wi-Fi, για την καλύτερη δυνατή κάλυψη των αναγκών των (απαιτητικών πλέον – και καλά κάνουν) χρηστών.
Έχουμε να δούμε πολλά, αυτό είναι βέβαιο, κι ακόμα περισσότερα λόγω της πίεσης εκ μέρους όσων προωθούν πλέον -για πολιτικούς και οικονομικούς λόγους- την επόμενη γενιά κινητής τηλεφωνίας, το 6G. Εκτός από τους πανταχού παρόντες Κινέζους, τους Αμερικανούς (που αγωνίζονται να «πάρουν κεφάλι») και τους πάντα μπροστά στις νέες τεχνολογίες Νοτιοκορεάτες, αυτοί που προσπαθούν επίσης να «πλασαριστούν» πάσει θυσία στις κορυφαίες θέσεις, είναι οι Ιάπωνες που, τα τελευταία χρόνια είχαν χάσει μεταξύ 4G και 5G κάποιο έδαφος – τώρα προσπαθούν να το ξανακερδίσουν!
Ήδη, τούτες τις μέρες, η ιαπωνική κυβέρνηση δια του υπουργείου Εσωτερικών Υποθέσεων & Επικοινωνίας (πώς τα συνδυάζουν αυτά τα δυο, άραγε;) αναμένεται να παρουσιάσει τη στρατηγική της στο 6G, το οποίο θέλει να είναι πλήρως λειτουργικό από το 2030… Προφανώς, και οι Κινέζοι δεν κάθονται με σταυρωμένα χέρια: τον περασμένο Νοέμβριο ίδρυσαν όχι μια, αλλά δυο κυβερνητικές υπηρεσίες, για την ανάπτυξη του 6G, οι οποίες θα συντονίσουν ενέργειες και δράσεις, θα διαμορφώσουν πολιτικές και θα λύσουν πρακτικά προβλήματα, πριν καν αυτά παρουσιαστούν…
«Είναι πολλά τα λεφτά, Άρη», για να θυμηθούμε τη θρυλική κινηματογραφική ατάκα – γεροί να είμαστε, να τη ζήσουμε και τη νέα εποχή!
[social_share googleplus="no" linkedin="yes" whatsapp="no" viber="no"]
Τα capital controls είχαν ως αποτέλεσμα οι Έλληνες να μάθουν να χρησιμοποιούν τις κάρτες τους και γενικότερα τα ψηφιακά μέσα πληρωμών. Μάλιστα, η εξέλιξη ήταν τέτοια ώστε η Ελλάδα έφθασε να έχει αναλογικά το μεγαλύτερο ποσοστό POS στην Ευρώπη. Κάτι που έγινε, βέβαια, απλά επειδή η χρήση του POS έγινε υποχρεωτική. Άλλο που εκτιμάται ότι περίπου ένα 30% των POS που εγκαταστάθηκαν την τελευταία τριετία είναι ανενεργά, γιατί πολύ απλά οι επιχειρήσεις που τα πήραν, δεν θέλουν να τα χρησιμοποιήσουν.
Σε κάθε περίπτωση, όμως, οι ψηφιακές πληρωμές αποτελούν κομμάτι της καθημερινότητας των επιχειρήσεων. Ιδίως για εκείνες που κινούνται στο χώρο του Διαδικτύου και των online πωλήσεων, οι ψηφιακές πληρωμές αποτελούν ακρογωνιαίο λίθο της δραστηριοποίησης τους.
Ποιες είναι, όμως, οι επόμενες τάσεις στον συγκεκριμένο τομέα; Για όσους επικεντρώνονται στις ψηφιακές πληρωμές σε φυσικά σημεία να τους ενημερώσουμε ότι θα πρέπει να προετοιμαστούν για το «εικονικό» POS. Το smartphone πρόκειται να υποκαταστήσει το κλασικό POS και αυτό πρόκειται να γίνει πιο σύντομα απ’όσο περιμένουν πολλοί, καθώς τα smartphones γίνονται όλο και πιο ασφαλή, χάρη σε τεχνολογίες όπως το Knox της Samsung. Σημειωτέον, βέβαια, πως και τα POS γίνονται περισσότερο smartphone, αφού η νέα γενιά βασίζεται στο Android και μπορεί κάποιος να εγκαταστήσει εφαρμογές σε αυτά!
Πρακτικά, πάμε σε μία λογική όπου σε ένα φυσικό κατάστημα κάθε εργαζόμενος θα μπορεί να έχει μία φορητή συσκευή που θα είναι, κυριολεκτικά, για όλες τις δουλειές.
Στο χώρο των online πωλήσεων, μία τάση που έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον σχετίζεται με την εμφάνιση των αποκαλούμενων neobanks, με πιο γνωστές τη Revolut και την Ν26. Προς το παρόν, οι neobanks προσφέρουν απλά ένα πολύ εύχρηστο app και ευχρηστία στη διεκπεραίωση πληρωμών. Σταδιακά, όμως, εισέρχονται και σε άλλους τομείς του κλάδου των πληρωμών, με υπηρεσίες που σχετίζονται με μικροδάνεια και γρήγορη μεταφορά χρημάτων. Και είναι βέβαιο ότι θα τις δούμε να απευθύνονται και προς τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις του online εμπορίου, προσφέροντας διαφοροποιημένες και εξειδικευμένες λύσεις. Αν θα καταφέρουν να επιβιώσουν είναι μία διαφορετική ιστορία, αλλά είναι βέβαιο ότι θα προσφέρουν αρκετά καινοτόμες λύσεις και ιδέες.
[social_share googleplus="no" linkedin="yes" whatsapp="no" viber="no"]
Στο χώρο της τεχνολογίας ασχολούμαστε συχνά με ιούς, αλλά στα καθ’ ημάς έχουν να κάνουν με κακόβουλα προγράμματα λογισμικού, που δυσκολεύουν μεν την καθημερινότητά μας με τη δράση τους και τις συνέπειές της, έχουν σημαντικό κόστος σε χρόνο και χρήμα, αλλά τουλάχιστον δεν είναι θανατηφόροι, όπως κάποιοι άλλοι! Με τον εκ Κίνας ορμώμενο κορωνοϊό, προφανώς, η σύγκριση, που με τα κατορθώματά του τις τελευταίες ημέρες απασχολεί όλον τον πλανήτη. Θα μου πείτε, τι σχέση έχει αυτό τώρα με την τεχνολογία, με την οποία εμείς (συνήθως) ασχολούμαστε;
Αμ, έχει – πώς δεν έχει… Γιατί, με δεδομένο ότι μας έρχεται από την Κίνα, όπου γίνονται -όπως λένε οι ειδήσεις- σημεία και τέρατα, ως προς τις προφυλάξεις από την επιδημία, μια από τις πολλές συνέπειες είναι (κρατηθείτε…) η καθυστέρηση της ανάπτυξης του 5G! Αυτό, τουλάχιστον, είναι το συμπέρασμα μιας ολόφρεσκης μελέτης της γνωστής και μη εξαιρεταίας Strategy Analytics, η οποία θεωρεί πως όλα τα business plan για τη νέα γενιά κινητής τηλεφωνίας θα υποφέρουν (λόγω του ιού) σ’ όλη τη διάρκεια του πρώτου εξαμήνου του 2020. Ο λόγος είναι, φυσικά, ότι οι περισσότερες συσκευές 5G, αλλά και τα κύρια στοιχεία της σχετικής μ’ αυτή την τεχνολογία υποδομής, κατασκευάζονται στην Κίνα, με την οποία, όμως, έχουν ήδη κοπεί τα πολλά εμπορικά πάρε-δώσε, για τον φόβο εξάπλωσης του ιού!
Ο ίδιος ο αρχηγός της Apple, Τιμ Κουκ, προειδοποίησε -στην πρόσφατη παρουσίαση των οικονομικών αποτελεσμάτων της εταιρίας- πως θα υπάρξουν προβλήματα, τόσο στις γραμμές παραγωγής, όσο και στη λιανική, λόγω των συνεπειών του ιού, συμπληρώνοντας πως έχουν ληφθεί μέτρα για το προσωπικό, σε κάποια καταστήματα θα γίνεται συχνότερα deep cleaning (!), ενώ αναζητούνται και εναλλακτικές λύσεις για την ομαλή τροφοδοσία της εφοδιαστικής αλυσίδας… Μάλιστα, πρόσθεσε πως η εταιρία του θα διαθέσει και κάποιο χρηματικό ποσό (που δεν αποκάλυψε) στις ερευνητικές ομάδες οι οποίες εργάζονται για την απομόνωση του κορωναϊού και την παρασκευή των ανάλογων εμβολίων.
Και είναι απολύτως λογικό να το κάνει αυτό, αφού η Apple εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από την Κίνα, για την κατασκευή των προϊόντων της. Αν και δεν είναι γνωστά τα ακριβή αριθμητικά στοιχεία, εικάζεται πως κάποιες εκατοντάδες χιλιάδες (αν όχι εκατομμύρια) άτομα εργάζονται για λογαριασμό των συνεργατών της σ’ αυτή τη χώρα, όπου οι δυο βασικοί, η Hon Hai Precision Industry Co. που ανήκει στην Foxconn and η Pegatron Corp. έχουν την ουσιαστική ευθύνη για την παραγωγή των iPhone και Apple Watch, για όλο τον κόσμο.
Κι επειδή το domino effect δεν είναι κάτι σπάνιο στο χώρο της τεχνολογίας, κι άλλα μεγάλα ονόματα εξήγγειλαν τη λήψη μέτρων: η Google, για παράδειγμα, διέκοψε τη λειτουργία όλων των γραφείων της στην Κίνα, τον Χονγκ Κονγκ και την Ταϊβάν (αλλά και τα ταξίδια στελεχών της σ’ αυτές τις χώρες), με τις Amazon και Microsoft, να ακολουθούν, όπως όλα δείχνουν. Απαγορευτικό για ταξίδια στις ίδιες χώρες εξέδωσε, επίσης, το Facebook, ενώ η Starbucks (ζωτικός «καφεδότης» της τεχνολογίας) έκλεισε μέχρι νεωτέρας και τα 2000 καταστήματα που διατηρεί στην Κίνα… Άλλες, πάλι, πολυεθνικές δεν έβγαλαν επίσημες ανακοινώσεις, αλλά ζήτησαν από το προσωπικό τους σ’ αυτές τις χώρες, που λείπει με άδεια, λόγω της κινέζικης Πρωτοχρονιάς, να την παρατείνει – ο φόβος φυλάει τα έρμα, δηλαδή, και κανένας δεν είναι άτρωτος, όπως αποδεικνύεται, ανεξαρτήτως μεγέθους!
Αυτό το ένιωσε κι άλλο ένα μεγάλο όνομα, η σουηδική ΙΚΕΑ, η μεγαλύτερη εταιρία λιανικής πώλησης επίπλων στον κόσμο, η οποία αναγκάστηκε να διακόψει τη λειτουργία των μισών από τα 30 καταστήματα που διατηρεί στην Κίνα, απαντώντας μ’ αυτό τον τρόπο «στην έκκληση της κινεζικής κυβέρνησης για αποτελεσματικότερο έλεγχο της εξάπλωσης της επιδημίας». Οι εργαζόμενοι θα παραμείνουν στα σπίτια τους, αλλά -σύμφωνα με την ανακοίνωση- θα πληρωθούν κανονικά. Πρώτο έκλεισε, φυσικά, το κατάστημα στο Ουχάν (έβδομη μεγαλύτερη πόλη στην Κίνα, θεωρούμενη ως κέντρο της αυτοκινητοβιομηχανίας στη χώρα, με πολλές ξένες εταιρίες να έχουν εκεί εγκαταστάσεις) όπου εμφανίστηκε για πρώτη φορά ο δολοφονικός ιός, τον περασμένο μήνα.
Βλέποντας όλα αυτά, λοιπόν, είναι να μην θεωρείς τους «δικούς μας» ιούς μ’ όλα τα προβλήματα που δημιουργούν, «παιδική χαρά»;
[social_share googleplus="no" linkedin="yes" whatsapp="no" viber="no"]
Το ηλεκτρονικό εμπόριο παρουσιάζει εντυπωσιακή άνοδο τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα. Όμως, μία προσωπική αίσθηση που έχω, είναι πως υπάρχει κάτι που το κρατά… πίσω. Και αυτό αφορά κυρίως τις αγορές προϊόντων και όχι υπηρεσιών, όπου η ανάπτυξη είναι πραγματικά μεγάλη και πλέον είναι de facto ότι εισιτήρια -οποιασδήποτε μορφής- θα τα αγοράσεις online και όχι σε κάποιο φυσικό κατάστημα.
Συζητώντας με αρκετούς φίλους που κινούνται στο χώρο των ψηφιακών τεχνολογιών και των υπηρεσιών, εκεί που καταλήγουμε, ότι είναι ένας βασικός λόγος που εμείς οι ίδιοι κάνουμε λιγότερες online αγορές από εκείνες που θα μπορούσαμε, έχει να κάνει με την… παράδοση. Πρακτικά, όλοι μας έχουμε πολλές ιστορίες να πούμε αναφορικά με τις καθυστερήσεις των εταιρειών ταχυμεταφορών να παραδώσουν μία παραγγελία. Ιστορίες που περιλαμβάνουν ότι, για παράδειγμα, κάποιος χρειάστηκε να καθίσει σπίτι όλο το πρωί για να περιμένει μια παραγγελία, μέχρι την αδυναμία συνεννόησης με την εταιρεία ταχυμεταφορών. Συν, φυσικά, τις ιστορίες ότι για μία αποστολή εντός Ελλάδας απαιτούνται 4 και 5 εργάσιμες ημέρες...
Βέβαια, η πιο κλασική ιστορία που ακούω και διαβάζω τις τελευταίες εβδομάδες στα social media, είναι αυτή που θέλει τους υπαλλήλους να πηγαίνουν στο σπίτι και να μην χτυπάνε κουδούνι, αλλά να αφήνουν απλά ειδοποιητήριο και να οδηγούν τον παραλήπτη να περάσει από την εταιρεία για να το παραλάβει. Ο λόγος: με αυτόν τον τρόπο, όπως αναφέρουν ορισμένοι, μπορούν λιγότεροι εργαζόμενοι να καλύπτουν περισσότερες παραγγελίες!
Δεν είμαι βέβαιος ότι το τελευταίο ισχύει. αν και σε εμένα και στην οικογένεια μου έχει τύχει να βρίσκω ειδοποίηση που να αναφέρει ώρα που ήμουν στο σπίτι, αλλά δεν άκουσα κανένα κουδούνι! Και μετά, η ταλαιπωρία να πας να το παραλάβεις από ένα σημείο που δεν είναι και το πιο εύκολα προσβάσιμο είναι τέτοια, που λες ότι καλύτερα να το είχα αγοράσει από ένα φυσικό κατάστημα.
Γενικότερα, με ελάχιστες εξαιρέσεις, τα παράπονα για τις ελληνικές εταιρείες ταχυμεταφορών είναι μεγάλα. Αν χρειαστείς να καλέσεις κάποια από τις «μεγάλες» πρέπει να οπλιστείς με μεγάλη υπομονή μέχρι να σου απαντήσουν. Προσωπικά, έπαιρνα επί 3 ώρες στο υποκατάστημα που εξυπηρετούσε την περιοχή μου γιατί μου είχαν αφήσει ειδοποίηση και δεν απαντούσε κανείς ή μιλούσε διαρκώς. Στο τέλος, κάλεσα εκνευρισμένος στα κεντρικά γραφεία προκειμένου να κάνω τη δουλειά μου. Αλλά αυτό δεν είναι λύση.
Ελάχιστες είναι οι περιπτώσεις εκείνες που μπορείς να συνεννοηθείς χωρίς προβλήματα. Και δεν είναι τυχαίο, ότι υπάρχουν εταιρείες που πουλάνε online, οι οποίες προτιμούν να έχουν τους δικούς τους ταχυμεταφορείς, προκειμένου να είναι σίγουροι για το επίπεδο εξυπηρέτησης που προσφέρουν στους πελάτες τους. Αλλά αυτό είναι προφανές ότι δεν μπορούν να το κάνουν άπαντες.
Η απάντηση στο πρόβλημα είναι πολύ απλά ότι οι εταιρείες ταχυμεταφορών θα πρέπει να επενδύσουν σε διαδικασίες, υποδομές και ανθρώπους. Καταλαβαίνω ότι δεν είναι εύκολο, αλλά αν δεν το κάνουν, τα προβλήματα θα χειροτερεύουν όσο θα αυξάνεται ο όγκος της δουλειάς. Ενδεχομένως, θα πρέπει να προωθήσουν περισσότερο την έννοια των collection points, βάζοντας σε αυτό το παιχνίδι και μεγάλες αλυσίδες λιανικής πώλησης. Όπως επίσης, θα πρέπει και να αξιοποιήσουν ψηφιακά εργαλεία προκειμένου να καθορίζουν καλύτερα και με μεγαλύτερη ακρίβεια τα ραντεβού παράδοσης. Και σίγουρα θα πρέπει να μειωθεί ο χρόνος παράδοσης των παραγγελιών. Ένας λόγος που το Amazon έχει πετύχει, είναι η παράδοση μέσα σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα. Και αυτό είναι κάτι που έχει ιδιαίτερη σημασία.
[social_share googleplus="no" linkedin="yes" whatsapp="no" viber="no"]
Η πρωτοβουλία της Ευρωπαϊκής Ένωσης στο χώρο της προστασίας του προσωπικού απορρήτου, που εκδηλώθηκε με την έγκριση και υιοθέτηση του Γενικού Κανονισμού Προστασίας Δεδομένων, περισσότερο γνωστού ως GDPR, θα πρέπει να της πιστωθεί ως μια ιδιαίτερα θετική κίνηση που, παρά τις κάποιες ατέλειες οι οποίες ακόμα παρατηρούνται στην εφαρμογή, όχι μόνο αναγνωρίστηκε ως τέτοια απ’ όλες τις χώρες-μέλη, αλλά παράλληλα απετέλεσε παράδειγμα προς μίμηση και για άλλες χώρες, εκτός ΕΕ.
Σταδιακά, η εφαρμογή του επεκτείνεται στις άλλες ηπείρους, ξεκινώντας από εκείνες τις επιχειρήσεις που έχουν συναλλαγές με την ΕΕ (αυτές είναι εκ των πραγμάτων υποχρεωμένες να τον τηρήσουν, σ’ ό,τι αφορά στα δεδομένων των πελατών τους) και η χρήση του συνεχίζει να διευρύνεται, χωρίς να λείπουν και οι εκκλήσεις (στις Ηνωμ. Πολιτείες, για παράδειγμα) οργανώσεων και επωνύμων για την καθιέρωση και αλλού αν όχι του ίδιου, τουλάχιστον ενός συμβατού με αυτόν κανονισμού. Αυτή η επιτυχία -πέρα από την ικανοποίηση για την αναγνώριση- όπως όλα δείχνουν, έδωσε το αναγκαίο θάρρος στην Επιτροπή να καταπιαστεί με ένα άλλο εξίσου σοβαρό και σημαντικό θέμα, τις εφαρμογές στο χώρο της Τεχνητής Νοημοσύνης (ΑΙ).
Δημοσιεύματα των τελευταίων ημερών δείχνουν έντονη κινητικότητα, με ενδείξεις για παρουσίαση στα μέσα Φεβρουαρίου μιας νέας στρατηγικής της ΕΕ εν είδει «white paper» για συγκεκριμένους τομείς της ΑΙ, οι οποίοι στερούνται κάποιου νομικού πλαισίου το οποίο θα διέπει όχι μόνο τις σημερινές, αλλά και τις αυριανές -ραγδαίες, όπως αναμένεται- εξελίξεις. Βέβαια, υπάρχει αντίλογος από πλευράς Ουάσιγκτον και όχι μόνο, με τις αντιρρήσεις εντοπίζονται στις πιθανές αρνητικές επιπτώσεις που θα έχει ένα τέτοιο πλαίσιο στην ανάπτυξη της καινοτομίας με αξιοποίηση των δυνατοτήτων της Τεχνητής Νοημοσύνης, όμως μια τέτοια ανάπτυξη άραγε τη θέλουμε;
Κι επειδή τίποτα σοβαρό δεν πρόκειται να γίνει, αν δεν υπάρχει η ανάλογη πολιτική βούληση, η νέα πρόεδρος της Επιτροπής, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, έχει ήδη δεσμευτεί στις προγραμματικές της δηλώσεις (την 1η Δεκεμβρίου του ’19) ότι μέσα στις πρώτες 100 ημέρες θα παρουσιάσει το ζητούμενο πλαίσιο, με «υπεύθυνη ύλης» την (ιδιαίτερα δυναμική) επίτροπο επί των Ψηφιακών, Μαργκρέτε Βεστάγκερ. Βασικό θέμα, που προκαλεί αναταράξεις παγκοσμίως και ιδιαίτερα προς Κίνα μεριά λόγω πρόωρης εφαρμογής, είναι η δια νόμου απαγόρευση για κάποια χρόνια (πέντε, λένε) της καταγραφής και αναγνώρισης προσώπων σε δημόσιους χώρους, μέχρις ότου σταθμιστούν οι κίνδυνοι από αυτή τη δράση και οι χώρες-μέλη ορίσουν τις αρχές που θα επιβλέπουν την τήρηση του όποιου πλαισίου.
Κι εκεί που αρχίζεις να σκέφτεσαι από πού θα έρθει η μεγαλύτερη αντίδραση, να που ένας (θεωρούμενος, τουλάχιστον) «σκληρός» εκπρόσωπός της, ο ηγέτης της Google και της «μαμάς» Alphabet, Σουντάρ Πιτσάι, όχι μόνο ζήτησε πριν από λίγες ημέρες με άρθρο του στους ‘Financial Times’ να υπάρχει ρύθμιση σε θέματα ΑΙ, αλλά καθ’ οδόν προς το Νταβός (για να μιλήσει στο συνέδριο που γίνεται αυτές τις ημέρες στο διάσημο πλέον, ομώνυμο ελβετικό χωριό) σταμάτησε για λίγο στις Βρυξέλλες, να τα πει με την κ. Βεστάγκερ.
Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η Τεχνητή Νοημοσύνη, όπως έγραψε κι εκείνος, θα αλλάξει με τις δυνατότητές της τη ζωή μας σ’ ό,τι αφορά τομείς, όπως η ιατρική, οι μεταφορές, η μετεωρολογία κλπ. Από την άλλη, οι ισορροπίες είναι όντως πολύ λεπτές ανάμεσα στην επιβολή ενός «σωστού» ρυθμιστικού πλαισίου και στον περιορισμό της καινοτομικής ανάπτυξης – η Google το γνώρισε αυτό από «πρώτο χέρι», καθώς η «επιτροπή ηθικής» που έστησε πέρυσι για να τη συμβουλεύεται σε τέτοιου είδους θέματα, αυτοδιαλύθηκε έπειτα από μόλις δυο εβδομάδες λόγω αντιρρήσεων για τους «σοφούς» που την αποτελούσαν και έκτοτε δεν ξαναφτιάχτηκε καινούρια… Ο Πιτσάι ζητάει στο άρθρο του o νέος κανονισμός να βασιστεί σε ασφάλεια, δικαιοσύνη και ευθύνη, μνημονεύοντας (άλλος ένας…) την επιτυχία του GDPR και επιμένοντας εύλογα ότι μονάχα η διεθνής συνεννόηση και αποδοχή μπορεί να εγγυηθεί την επιτυχία αυτής της προσπάθειας.
Για να δούμε, λοιπόν, τι μας ετοιμάζουν οι Βρυξέλλες σ’ αυτό το καίριο θέμα… Σε περίπου ένα μήνα, αν οι υποσχέσεις τηρηθούν, θα ξέρουμε!
[social_share googleplus="no" linkedin="yes" whatsapp="no" viber="no"]
Εγγραφή στο Newsletter
Θα λαμβάνετε κάθε εβδομάδα τα πιο hot άρθρα στο email σας!
Πρόσφατα άρθρα

Δημοφιλή άρθρα
Categories Menu
Site Menu
Διεύθυνση εταιρείας
Ευμολπιδών 23
118 54, Αθήνα
Γενικές πληροφορίες
info@verticom.gr
(+30) 210 924 55 77