Σύμφωνα με έρευνα του Reuters, η Meta, η μητρική εταιρεία των Facebook και Instagram, επέλεξε συνειδητά να ανέχεται την εκτεταμένη διαφημιστική απάτη που προέρχεται από την Κίνα, προκειμένου να διασφαλίσει κρίσιμα έσοδα δισεκατομμυρίων δολαρίων.
Η αποκάλυψη, βασισμένη σε εσωτερικά έγγραφα της εταιρείας, θέτει σοβαρά ερωτήματα σχετικά με την ηθική στάση των κολοσσών της τεχνολογίας και την αποτελεσματικότητα των πολιτικών ασφαλείας τους.
Τα κυριότερα σημεία της έρευνας:
- Δισεκατομμύρια από παράνομες πηγές: Εσωτερικές εκτιμήσεις της Meta έδειξαν ότι περίπου 19% των εσόδων της από την Κίνα –ποσό που εκτιμάται σε πάνω από 3 δισ. δολάρια για το 2024– προερχόταν από διαφημίσεις που αφορούσαν απάτες (scams), παράνομο τζόγο, πορνογραφία και άλλο περιεχόμενο που ρητά απαγορεύεται από τους όρους της πλατφόρμας.
- Οικονομική βαρύτητα: Η Κίνα αντιπροσωπεύει έναν τεράστιο διαφημιστικό τζίρο για τη Meta, φτάνοντας τα 18 δισ. δολάρια ετησίως, δηλαδή περισσότερο από το 10% των παγκόσμιων εσόδων της. Η διατήρηση αυτής της ροής εσόδων φαίνεται να είναι προτεραιότητα έναντι της πάταξης της απάτης.
- Πολιτική 95% βεβαιότητας: Τα έγγραφα υποδεικνύουν ότι η Meta έχει θέσει έναν ασυνήθιστα υψηλό πήχη για τον αποκλεισμό διαφημιζομένων: τα αυτοματοποιημένα της συστήματα πρέπει να είναι 95% βέβαια ότι διαπράττεται απάτη για να επιβάλουν οριστικό μπλοκάρισμα.
- Ποινές που αποφέρουν κέρδη: Αν ένας λογαριασμός κριθεί ύποπτος αλλά δεν φτάσει το όριο του 95%, αντί να αποκλειστεί, η Meta εφαρμόζει μια «ποινή» χρεώνοντας υψηλότερα διαφημιστικά τέλη. Αυτή η πρακτική, στην πραγματικότητα, οδηγεί σε μεγαλύτερα έσοδα για την εταιρεία από ύποπτους διαφημιζόμενους.
- Ανάλυση κινδύνου: Η διοίκηση φέρεται να προχώρησε σε ανάλυση κόστους-οφέλους, ζυγίζοντας τα κέρδη από τις απάτες έναντι των πιθανών ρυθμιστικών προστίμων, καταλήγοντας στο συμπέρασμα ότι ο περιορισμός των ύποπτων λογαριασμών θα έπρεπε να γίνει μόνο σε μικρό βαθμό.
Η έρευνα αυτή έχει άμεσο αντίκτυπο σε όλους τους νόμιμους διαφημιζόμενους:
- Διακύβευση εμπιστοσύνης: Η ανοχή σε παράνομες διαφημίσεις υπονομεύει την εμπιστοσύνη των χρηστών στις πλατφόρμες της Meta, καθιστώντας πιο δύσκολο για τις νόμιμες επιχειρήσεις να προσεγγίσουν πελάτες.
- Αθέμιτος ανταγωνισμός: Οι νόμιμοι διαφημιζόμενοι αναγκάζονται να ανταγωνιστούν για τον ίδιο διαφημιστικό χώρο με απατεώνες που συχνά χρησιμοποιούν επιθετικές τακτικές, στρεβλώνοντας την αγορά.
Η Meta αρνήθηκε να σχολιάσει το ρεπορτάζ του Reuters, αναφέροντας γενικά ότι "εργάζεται σκληρά" για την πάταξη της απάτης.









