Δεν χωράει αμφιβολία πως μια από τις βασικές ανάγκες μας πλέον (και η πανδημία απέδειξε με το παραπάνω πόσο ζωτική και απαραίτητη είναι στην καθημερινότητά μας) παραμένει η πρόσβαση στο Διαδίκτυο, είτε μέσω υπολογιστή είτε μέσω του πανταχού παρόντος κινητού τηλεφώνου μας. Αυτό που παλιότερα, πριν από κάμποσες δεκαετίες, αποκαλούσαμε «παράθυρο στον κόσμο», έχει αποκτήσει πια άλλες διαστάσεις, ειδικά για τις νεότερες ηλικίες.
Αν οι «-ήντα και βάλε» μπήκαν σ’ αυτόν τον χώρο ως «μετανάστες», οι γεννημένοι γύρω στο 2000 και μετά, θεωρούνται (και είναι) «γηγενείς» (natives) – γεννήθηκαν μέσα σ’ αυτόν και δεν γνωρίζουν, ούτε μπορούν να συλλάβουν πως πριν υπήρχε κάτι άλλο.
Η κλιματική αλλαγή και γενικότερα τα κριτήρια της αποκαλούμενης "βιώσιμης ανάπτυξης" έχουν ανέβει αρκετά ψηλά στις προτεραιότητες των επιχειρήσεων, συμπεριλαμβανομένων και αυτών που δραστηριοποιούνται στο χώρο της λιανικής.
Ένας λόγος είναι ότι οι επιχειρήσεις έχουν αρχίσει να κατανοούν το μέγεθος του προβλήματος που υπάρχει και προσπαθούν να βοηθήσουν στην αντιμετώπισή του. Ένας άλλος λόγος, είναι ότι οι καταναλωτές έχουν αρχίσει να κάνουν επιλογές λαμβάνοντας υπόψη το ζήτημα της βιώσιμης ανάπτυξης.
Ο οικοδεσπότης σας σ’ αυτή τη στήλη είναι κάτι παραπάνω από σίγουρος ότι εσείς, καλοί μου αναγνώστες, όπως και εκατοντάδες χιλιάδες (για την Ελλάδα μιλάμε – παγκοσμίως, το νούμερο ανεβαίνει σε δεκάδες εκατομμύρια) φίλοι της τεχνολογίας και των εφαρμογών της, όχι μόνο έχετε ακούσει και γνωρίζετε για τους κβαντικούς υπολογιστές, αλλά αδημονείτε να δείτε τι μπορούν να κάνουν πρακτικά, στην καθημερινότητά μας, κι όχι μόνο στα εργαστήρια και τα πιλοτικά, όπως συμβαίνει ως τώρα.
Ένα από τα μεγάλα πλεονεκτήματα του ηλεκτρονικού εμπορίου είναι προφανώς ότι μπορείς να κάνεις τις αγορές σου από οπουδήποτε και αν είσαι. Και το κυριότερο, ότι η παραγγελία σου μπορεί να έρθει απευθείας στο σπίτι σου. Όμως, αυτό μπορεί να αποδειχθεί και ένα μικρό πρόβλημα. Γιατί θα πρέπει να βρίσκεσαι στο σπίτι σου την ώρα που θα έρθει η παραγγελία.
Και εδώ αρχίζουν και τα μεγάλα ζητήματα, καθώς ακόμη δεν έχουμε φτάσει στο σημείο ώστε να μπορείς να πεις στην εταιρεία ταχυμεταφορών να σου παραδώσει την παραγγελία σου σε ένα συγκεκριμένο δίωρο. Επίσης, πολλές φορές το πρόγραμμα σου αλλάζει και μπορεί να χρειάζεται να λείψεις ξαφνικά από το σπίτι. Και ειδικά αν μένεις μόνος ή μόνη σου, το πρόβλημα είναι μεγαλύτερο. Αυτός είναι και ο λόγος που όλο και περισσότεροι καταναλωτές επιζητούν εναλλακτικούς τρόπους παραλαβής των παραγγελιών τους.
Ο οικοδεσπότης σας -το ξέρετε πια, το εμπεδώσατε τόσα χρόνια που τα ‘λέμε’- αγαπάει πολύ τις παλιές ελληνικές παροιμίες και συχνά-πυκνά καταφεύγει στη συμπυκνωμένη διαχρονική σοφία τους, για να εκφράσει σημερινές καταστάσεις και συμπεριφορές.
Ποια παροιμία, λοιπόν, του ήλθε στο νου όταν διάβασε πρόσφατα τις δηλώσεις για την επικινδυνότητα του ChapGTP, εκ μέρους του Elon Musk που -να ‘ναι καλά, ο άνθρωπος- φροντίζει πάντα να μας δίνει αφορμές; Μα, το «όσα δεν φτάνει η αλεπού, τα κάνει κρεμαστάρια»!
Τα τελευταία 30 χρόνια είναι ουκ ολίγες οι φορές εκείνες που εμφανίζεται μία τεχνολογία και αμέσως άπαντες σπεύδουν να δηλώσουν ότι θα αλλάξει άμεσα έναν ή περισσότερους κλάδους της οικονομίας. Όμως, η πραγματικότητα αποδεικνύεται λίγο διαφορετική!
Δηλαδή, οι πρώτες προβλέψεις αποδεικνύονται υπερβολικά αισιόδοξες, δημιουργώντας μία μικρή απογοήτευση. Αλλά στη συνέχεια, η συγκεκριμένη τεχνολογία αποδεικνύεται ότι όντως δημιουργεί ένα νέο status quo. Απλά, με μία μικρή, ή μεγάλη καθυστέρηση.
Μπορεί ο κόσμος όλος να ασχολείται με το ChatGPT και τα ομοειδή εργαλεία των υπόλοιπων ανταγωνιστών του, που τόσα πολλά και εντυπωσιακά δείγματα γραφής έχουν δώσει τις τελευταίες εβδομάδες (μαζί με κάποιες εξίσου τρανταχτές αποτυχίες στις προβλέψεις τους, βεβαίως, αλλά καλύτερα να μη λέμε δυσάρεστες για πολλούς αλήθειες), όμως υπάρχουν κι άλλα σημαντικά θέματα που -μάλλον κακώς- δεν τους δίνουμε τη σημασία που τους αναλογεί.
Και τι άλλο θα μπορούσε να είναι πιο σημαντικό για την ψηφιακή καθημερινότητά μας πέρα από τη μεγάλη και εντεινόμενη απειλή, τις κυβερνοεπιθέσεις, που έχουν αλλάξει κατά τα φαινόμενα πίστα, τόσο από ποσοτικής, όσο και από ποιοτικής πλευράς, με το λυτρισμικό (βλέπε, ransomware) να παίρνει το πάνω χέρι.
Για τους νέους σε ηλικία καταναλωτές τα στερεότυπα του παρελθόντος δεν ισχύουν ούτε στο ελάχιστο. Και αυτό είναι μάλλον αναμενόμενο, δεδομένου ότι οι νεότερες γενιές είναι συνήθως εκείνες που φέρνουν μικρές «επαναστάσεις».
Ειδικά, αυτή την περίοδο, η νέα γενιά είναι πολύ διαφορετική σε σχέση με τις προηγούμενες, δεδομένου ότι έχει μεγαλώσει χρησιμοποιώντας το smartphone για οτιδήποτε κάνει. Ακόμη και για τις πληρωμές της. Ακόμη και αν οι πληρωμές αυτές αφορούν online αγορές.
Πέστε με «ιερόσυλο» για τη σύγκριση που κάνω, αλλά από τον κωρονοϊό μπορεί να γλυτώσαμε (ως τώρα, τουλάχιστον), όμως από την Chat-ίτιδα δύσκολα θα ξεφύγουμε!
Από τον περασμένο Νοέμβριο που έκανε την εμφάνισή του στα ΜΜΕ το ChatGPT της OpenAI και της Microsoft, για να ακολουθήσουν πολύ σύντομα «απαντήσεις» με αντίστοιχες τεχνολογίες από τις άλλες Big Tech οι οποίες -προφανώς- δεν θέλουν να μείνουν «εκτός του νυμφώνος» (και των εσόδων, βεβαίως, όταν περάσουμε από τους πιλότους και τις δοκιμές στις πραγματικές εφαρμογές και την κανονική κυκλοφορία στην αγορά), η ταχύτητα εξάπλωσης των διαφόρων μορφών LLMs (Large Language Models), σαν τα παραπάνω, είναι μεγαλύτερη κι από τον «λίβα που καίει τα σπαρτά», που λέει το γνωστό εμβατήριο...
Ποια είναι μία από τις μεγαλύτερες προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι εταιρείες που δραστηριοποιούνται στο χώρο του ηλεκτρονικού εμπορίου; Οι απαντήσεις είναι αρκετές, θα έλεγε κανείς, αλλά μία από αυτές που δεν έχουμε δώσει τόσο μεγάλη σημασία, είναι η έλλειψη του κατάλληλα καταρτισμένου ανθρώπινου δυναμικού.
Το ηλεκτρονικό εμπόριο έχει πάρει την ανιούσα και στην Ελλάδα και μπορεί το πέρας της πανδημίας να μείωσε τους εντυπωσιακούς ρυθμούς που υπήρξαν κατά τη διετία 2020-2021, αλλά το 2022 έδειξε ότι τα ψηφιακά κανάλια πωλήσεων έχουν έρθει για να μείνουν. Και αυτό σημαίνει ότι οι εταιρείες που δραστηριοποιούνται και στον τομέα του e-commerce χρειάζονται ανθρώπους που να μπορούν να τις βοηθήσουν ουσιαστικά. Το πρόβλημα είναι ότι δεν υπάρχουν αρκετοί, σύμφωνα με όσα υποστηρίζουν τα ίδια τα στελέχη του κλάδου. Άρα, χρειάζεται να δώσουμε μεγαλύτερη έμφαση στο κομμάτι της εκπαίδευσης.
Εγγραφή στο Newsletter
Θα λαμβάνετε κάθε εβδομάδα τα πιο hot άρθρα στο email σας!
Πρόσφατα άρθρα

Δημοφιλή άρθρα
Categories Menu
Site Menu
Διεύθυνση εταιρείας
Ευμολπιδών 23
118 54, Αθήνα
Γενικές πληροφορίες
info@verticom.gr
(+30) 210 924 55 77